قیمت پروتز لگن

قیمت مفصل مصنوعی زانو
قیمت مفصل مصنوعی زانو
جولای 3, 2019
هزینه فیزیوتراپی کمر
هزینه فیزیوتراپی کمر
جولای 10, 2019

قیمت پروتز لگن

قیمت پروتز لگن: مفصل مصنوعی لگن نوعی پروتز است که معمولا از دو یا چند قطعه تشکیل شده است. یک پایه که در استخوان فمور قرار می‌گیرد، یک قسمت توپی شکل که روی پایه نصب می‌شود و یک بخش فنجانی شکل که در استابولوم قرار گرفته و سطحی صاف برای قسمت توپی شکل ایجادمیکند

قیمت پروتز لگن

روش‌های مختلفی برای سیمان گذاری در محل اتصال مفصل مصنوعی لگن به استخوان وجود دارد. در برخی موارد برای اتصال مفصل مصنوعی لگن از سیمان گذاری استفاده نمی‌شود. در چنین مواردی باید سطح مفصل مصنوعی لگن مشابه بافت باشد. به این ترتیب امکان رشد سلول‌های استخوانی فراهم می‌شود.موفقیت جایگذاری مفصل مصنوعی لگن به اتصال مقاوم آن به استخوان، توزیع مساوی وزن روی همه بخش‌های آن و اصطکاک پایین میان اجزای آن بستگی دارد.

تعویض مفصل برای چه کسانی توصیه می شود ؟

این کار باید زمانی انجام شود که بیمار و پزشک دیگر امیدی به بهبودی مفصل خود فرد نداشته باشند  وقتی پزشک تصمیم به تعویض می‌گیرد یعنی دیگر با دارو و توصیه‌ها این مفصل کارایی نخواهد داشت و یا اینکه فرم مفصل خیلی تغییر کرده و یا خیلی دردناک شده باشد به طوری که مفصل کارآیی روزمره همیشگی را نداشته باشد.
و گاهی چند دوره درمان دارویی صورت گرفته و بی فایده بوده و نتیجه‌ای نداشته در این صورت هم تعویض مفصل انجام میشود.مفصل های زانو و لگن مفاسدی هستند که زودتر از سایر مفاصل بشر در صدد تعویض آنها برآمد.ولی امروزه حتی مفصل شست پا هم قابل تعویض است و در دنیا انجام می‌شود ولی در ایران به دلیل هزینه‌های بسیار بالا مفاصل انگشتان دست و پا و مچ پا خیلی فراگیر نیست اما امروزه تعویض مفاصل در مورد همه مفاصل بدن تعریف شده است و در تمام دنیا استفاده می‌شود اما از نظر کارایی و طول عمر بیشترین امتیاز مربوط به جراحی زانو و جراحی لگن است.

 تاثیر بیماری های زمینه ای در قیمت پروتز لگن

عامل دیگری که بر هزینه یک جراحی تعویض مفصل لگن و ران تاثیر میگذارد وضعیت جسمی بیماری است که میخواهد جراحی کند.بیمار غیر از مشکلی که در مفصل ران دارد ممکن است بیماری های دیگری را هم از قبل داشته باشد. مشکلات قلبی یا دیابت یا خیلی بیماری های دیگر. وجود این بیماری ها میتواند هزینه درمان را افزایش دهد.
بطور مثال اگر بیماری که تحت عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران قرار میگیرد مشکلات شدید قلبی دارد بعد از جراحی ممکن است نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه یا آی سی یو داشته باشدبستری شدن در این بخش بسیار هزینه بر است و حتی یکی دو شب بستری شدن در آی سی یو میتواند هزینه کل درمان را به نحو محسوسی تحت تاثیر قرار دهد.

 قیمت پروتز لگن

ملاحظات در  خرید  و قیمت پروتز لگن

تعداد جراحی های کلی آرتروپلاستی اولیه و اصلاح آن باتوجه به درگیر شدن افراد جوان ترها رو به افزایش است. بنابراین بیمارستان ها باید موارد زیر را در هنگام خرید پروتر ها در نظر داشته باشند:
۱-تکنیک های تثبیت کنندگی سیمانی در برابر بدون سیمان و طراحی قطعات مرتبط
۲-تخفیف دادن پروتر ها توسط تامین کننده
۳-همخوانی سطح فعالیت بیمار با نوع پروتز کاشته شده
۴-مقرون به صرفه بودن استاندارد سازی انواع پروتر های مورد استفاده برای نشانه های خاص و خرید تمام ایمپلنت ها از یک تامین کننده

۵-توجه به خروجی مطالعات اثربخشی طرح های خاص، انواع بیمارها و پارامترهای دیگر

 

 

موارد کاربرد  جراحی تعویض مفصل لگن :

۱- آرتروز مفصل ران، آرتریت پس از سانحه، آرتریت روماتوئید یا دیسپلازی مادرزادی مفصل ران.
۲- نکروز آواسکولار سر استخوان ران.
۳- شکستگی تروماتیک حاد سر استخوان ران یا گردن آن

مفصل مصنوعی لگن و هزینه درمان

عامل دیگر که بر هزینه درمان تاثیر دارد نوع مفصل مصنوعی یا پروتز لگن استفاده شده برای بیمار است. انواع متفاوتی از پروتز مفصل لگن وجود دارد که قطعا قیمت آنها با هم متفاوت است.این وظیفه متخصص جراح ارتوپد لگن است که با توجه به فاکتورهای مختلفی نوع پروتز را تعیین کند.
سن بیمار، بیماری های زمینه ای که ممکن است در او وجود داشته باشد، شکل مفصل تخریب شده، نوعی بیماری که موجب تخریب مفصل لگن شده، وضعیت استخوان های لگن و بسیاری عوامل دیگر در تصمیم پزشک برای انتخاب نوع پروتز مفصل ران دخالت میکنند.
قطعا در جراحی های تعویض مفصل پیچیده تر مفاصل مصنوعی خاصی بکار میرود که گرانتر هستند و هزینه بیشتری دارند.
کارخانه سازنده مفصل مصنوعی و نوع و کیفیت مواد بکار رفته در آن هم بر قیمت تمام شده پروتز تاثیر میگذارد. پس عامل دیگر بر هزینه های درمانی یک جراحی تعویض مفصل لگن و ران نوع پروتز استفاده شده در حین جراحی است.
قیمت پروتز لگن

مفصل مصنوعی لگن چقدر عمر می‌کند؟

معمولا تعویض مفصل لگن تا پایان عمر دوام دارد. اگر مفصل مصنوعی لگن ۱۵ تا ۲۰ سال پس از تعویض مفصل لگن دوام داشته باشد، بسیار عالی است. در مطالعات، تقریبا در ۹۰ درصد موارد مفصل مصنوعی لگن این دوام را داشته است. البته با توجه به تنوع در نحوه زندگی و حوادث احتمالی نمی‌توان بقای آن را تضمین کرد.عوامل مختلفی مانند تصادف، شکستگی و عفونت روی دوام مفصل مصنوعی لگن تاثیر می‌گذارند.

در ادامه به مواردی اشاره کرده‌ایم که روی دوام مفصل مصنوعی لگن تاثیر بسزایی دارند:

۱-مهارت جراح در ایمپلنت کردن اجزای مختلف مفصل لگن
۲-عملکرد فنی ایمپلنت‌های مختلف
۳-مراقبت از خود و حفظ سلامتی بدن
۴-آگاهی از محدودیت‌های حرکتی پس از تعویض مفصل لگن و رعایت دقیق آن‌ها
۵-وزن بدن و سطح فعالیت‌های روزانه
۶-پرهیز از ورزش‌های سنگین و شدید
حتی پس از بهبودی کامل بعد از عمل باید برخی موارد را رعایت کنید. فعالیت‌های روزانه شما نباید شامل ورزش‌هایی با فعالیت شدید مانند بسکتبال، راکت بال، ژیمناستیک یا فعالیت‌هایی که فشار زیادی به مفصل لگن وارد می‌کنند، باشد. پیاده‌روی، گلف، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌های مناسب و بی‌خطر برای شما هستند.

بیمه و هرینه درمان و قیمت پروتز لگن

نکته دیگر که بر هزینه های درمان جراحی تعویض مفصل لگن و ران موثر است اینست که مخارج درمان به عهده خود بیمار است یا یک اداره بیمه گر از وی حمایت میکند.در صورتیکه بیمه بتواند قسمت زیادی از هزینه های درمانی را تقبل کند مخارج بیمار میتواند به نحو محسوسی کم شود.
این البته ارتباط با نوع بیمه و پلان آن و پارامتر های دیگر دارد. متاسفانه بعضی از سازمان های بیمه گر هم از جبران بسیاری از مخارج بیمار سر باز میزنند که این میتواند بر هزینه درمانی جراحی تعویض مفصل لگن و ران تاثیر داشته باشد.
پس به طور خلاصه سرویسی که در آن جراحی انجام میشود، نوع مفصل مصنوعی، وجود بیماری های همراه و وجود سازمان های بیمه گر مهمترین عواملی هستند که بر مخارج یک عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران تاثیر می گذارند.
قطعا هزینه ریالی و عددی جراحی در طول زمان بسیار متغیر است و در این مقاله نمیتوان به اعداد اشاره ای کرد.برای فهمیدن میزان تقریبی ریالی مخارج باید به پزشک جراح خود مراجعه کنید تا وی بتواند بعد از برآورد کردن تمامی متغیرهای گفته شده عددی را به شما اعلام کند.

هزینه تعویض مفصل با بیمه

به طور کلی بیمارانی که بیمه تکمیلی داشته باشند با توجه به این که میزان پوشش هزینه ها از طریق بیمه تکمیلی آنها چقدر باشد هزینه ی مابه التفاوت را بیمار باید پرداخت کند مثلاً بیماری که بیمه تکمیلی بدون سقف دارد یعنی تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و بیمار پولی بابت پروتز و یا بیمارستان پرداخت نخواهد کرد.

و برای مثال بیماری که بیمه تکمیلی او مبلغ ۱۰ میلیون تومان را پوشش می دهد باید مابه التفاوت ده میلیون تومان با هزینه بیمارستان را خودشان بپردازند و همچنین هزینه پروتز نیز به صورت آزاد به عهده بیمار می باشد.

 

قیمت پروتز لگن چقدر است

جنس و کیفیت پروتز مورد استفاده در طی جراحی تعویض مفصل لگن یکی از عوامل تاثیرگذار در برآورد نهایی هزینه ی جراحی تعویض مفصل لگن می باشد.

اگر جنس پروتز مورد استفاده مناسب باشد، نتایج حاصل از این جراحی برای شما رضایت بخش خواهد بود. همچنین استفاده از پروتزهای مرغوب و با کیفیت باعث جلوگیری از عوارض نامطلوبی مانند در رفتگی مفصل لگن، عفونت و … می شود.

بهترین پروتز لگن

کیالت کرومیوم بهترین فلز برای سطوح متحمل وزن در سر استخوان ران است . همچنین در مقابل فرسودگی نسبتا مقاوم بوده و کمتر ممکن است در سطح دچار شکستگی شود . تیتانیوم به خاطر بافت قابل ارتجاعی که دارد آلیاژ بهتری برای پایه متصل به سر استخوان ران می باشد و به بافت طبیعی استخوان نزدیک تر است . ساختار بیشر پروتز ها به همین صورت یعنی سر پروتز از جنس کبالت کرومیوم و استم از جنس تیتانیوم می باشد .

 

در چه صورتی اقدام به تعویض مفصل لگن کنیم ؟

 

در صورتی لازم است  برای تعویض مفصل لگن اقدام کنید که درمان های غیر جراحی درد را کاهش و یا بهبود ندهند و علت های زیر عامل درد لگن می باشند :

  • مفصل لگن دچار ساییدگی شده باشد .
  • سر استخوان های ران سیاه شده باشد
  • ایجاد روماتیسم مفصل ران در قسمت لگن
  • دررفتگی مفصل لگن به صورت مادرزادی باشد

 

فیزیوتراپی بعد از عمل پروتز لگن 

 

بعد از جرتحی فیزیوتراپی از همان بیمارستان شروع می شود. تعداد جلسات فیزیوتراپی بر اساس روند بهبودی و وضعیت جسمانی فرد تعیین می شود. هدف از این شیوه درمانی، افزایش استحکام عضلات مفصل ران می باشد، تا فرد بتواند بدون عصا و کمک فرد دیگری راه برود و کارهایش را انجام دهد.
تمرینات و نرمش هایی که به شما داده می شود  باعث می شود که انعطاف قبلی لگن را دوباره بدست بیارید و محدوده حرکات خود را در قسمت ران بیشترو بیشتر کنید نرمش ها و حرکات دیگری نیز وجود دارند که استقامت و قدرت شمارا افزایش می دهند تا بتوانید به مرور زمان به کارهای روزمره خود بازگردید .

آیا بیمه تکمیلی هزینه های پروتز لگن را پرداخت میکند ؟

کلیه هزینه های مربوط به پروتز لگن جزو تعهدات بیمه تکمیلی است . پرداخت هزینه های عمل  لگن از محل تعهدات جراحی های عمومی و تا سقف تعهدات مندرج در قراردادقابل پرداخت است . هزینه های مربوط به خرید پروتز لگن نیز جزو تعهدات بیمه تکمیلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =