تزریق ژل به زانو

اب درمانی
آب درمانی زانو
فوریه 24, 2019
تقویت مفصل زانو
تقویت مفصل زانو
مارس 13, 2019

تزریق ژل به زانو

تزریق ژل به زانو  یکی از روشهای درمانی برای آرتروز زانوست آرتروز زانو یکی از شایع ترین و دردناک ترین مشکلات مربوط به زانو است البته باید بیمار و بستگان بیمار باید بدانند که تزریق ژل حتی در صورت پاسخدهی مطلوب ، فرد را از انجام توصیه های درمانی وحرکتهای ورزشی مربوط به آرتروز بی نیاز نمی کند.

 

تزریق ژل به زانو

 یکی از رایج ترین روش ها  برای کنترل درد ناشی از آرتروز زانو تزریق ژل به زانو  است که البته باید بگفت که  تمام تزریقات داخل مفصلی جهت اثر گذاری بیشتر باید با راهکارایی از جمله ، اصلاح الگوی زندگی  مثل کاهش وزن، ورزش درمانی و به کارگیری مناسب روشهای طب فیزیکی و توانبخشی همراه باشد.

 

عوامل ابتلا به آرتروز زانو

دردهای زانو طیف وسیعی دارند آسیب دیدگی زانو یکی از رایج ترین آن است اما موارد دیگری هم مانند بیماری آرتروز زانو باعث از بین رفتن و ناراحتی مفصل می شود برخی از دردهای زانو می‌توانند به دلیل روحی و روانی بروز کنند و  در این صورت حس درد بدون آسیب دیدگی مفصل در فرد  احساس می‌شود.

 

 

علل شایع زانو درد در افراد عبارتند از

 

تزریق ژۀ یه زانو 1

کم فعالیتی و نشستن ممتد برای ساعات طولانی ممکن است باعث درد زانو شود  و یا استفاده بیش از حد از زانو و آسیب دیدگی و یا عوامل دیگری همچنین زانودرد می تواند ناشی از عفونت به عنوان مثال استئومیلیت، بورسیت سپتیک) و بیماریهایی خاص باشد

چاقی

پا به سن گذاشتن

استعداد ژنتیکی

آسیب دیدن مفصل زانو

ورزش نکردن/ سبک زندگی بی تحرک

انحراف پا

پوشیدن کفش های نا مناسب همه این موارد می تواند فرد را دچار زانو درد بکند

درمان آرتروز

برای درمان آرتروز زانو ابتدا باید علت آن مشخص شود، بیمار با شرح حال دقیق پزشک را برای تشخیص راهنمایی می‌کند، تمام دردها باید با استراحت نسبی و تغییر برنامه روزانه و کاهش برنامه ورزشی کنترل شوند تا از تشدید آن پیشگیری به عمل آید

روش درمانی از طریق تزریق ژل زانو

امروزه با پیشرفت در راستای کاهش درد مفاصل تزریقهای داخل مفصل و از جمله زانو سالها است که در حیطه درمانهای اورتوپدی  انجام میشود  قبل از فراگیر شدن موضوع تزریق ژل به زانو، سالها ست پزشکان از تزریق ترکیبات کورتون درکاهش التهاب و رفع دردهای مزمن و بعضا حاد مفصلی بهره می بردند.

 

زانو درد

با پیشرفت در زمینه دارویی و درمانی  در این زمینه  امروزه از روشهای مختلفی  بهره میگیرند که از روشهای جدید تزریقی میتوان به تزریق پی آرپی ، تزریق سلول بنیادی و حالا جدیدتر از همه به تزریق اوزون اشاره کردالبته  واقعیت مهم این است که هیچ روش درمانی نمی تواند پاسخگوی همه مشکلات و بیماریها باشد

ژل زانو چیست

اسید هالورونیک ماده اصلی و موثر تشکیل دهنده این آمپولها می باشد یعنی همان ماده اولیه  که سازنده غضروف است  . این ماده ای است که نوع خوراکی آن نیز به عنوان یکی از داروهای غضروف ساز به تنهایی یا همراه ترکیبات دیگربرای بعضی بیماران  توسط پزشک تجویز می شود

 تفاوت بین ژل های زانو  مختلف

ژل زانو

تفاوت  ژل های موجود در بازار  با یکدیگر در جرم حجمی آن هاست هر چه جرم حجمی محصولی بیشتر باشد امکان دارد  که ماندگاری بیشتری داخل زانو داشته و درنتیجه تاثیر بیشتری داشته باشد  وتعداد دفعات نیاز به تکرار تزریق کمتر باشد . این محصولات معمولا گرانتر بوده و روزهای اول پس از تزریق نیاز به استراحت بیشتری دارند . درد پس تزریق نیز ممکن است در این محصولات بیشتر یاشد  و در تزریق نیاز به دقت بیشتری دارند.

 

 

 

تزریق ژل زانو درد دارد

قطعا مانند هر تزریق دیگرهنگام ورود سوزن به پوست طبیعتا مقداری درد و ناراحتی پیش می آید مخصوصا بعلت غلظت نسبتا بالای این ترکیبات نمی توان از سوزن های بسیار نازک استفاده کرد گاهی درد در هنگام تزریق یا بعد از تزریق تا یک یا چند روز درزانو احساس میشود.البته به  آستانه درد در بیماران هم بستگی  دارد ولی چون درکل تزریق در داخل مفصل زانو محل معمولی برای تزریق نیست ،به همین خاطر  نگرانی و استرس ناشی از تزریق هم میتواند  علایم درد را تشدید کند

تزریق ژل یه زانو 5

معمولا  در تزریق ژل به زانو  همیشه قبل از تزریق ماده اصلی ،مقداری ماده بی حسی تزریق میشود که گاهی تا چند ساعت باعث بی حسی و بی دردی می شود یکی از مشکلاتی که گاها افراد از آن گلایه دارند  مربوط به افراد چاق است . برای اینکه  تزریق ژل در زانو باید حتما وارد فضای مفصل شود و، بعلت فاصله فضای مفصلی با سطح پوست در افراد چاق اینکار مستلزم تلاش  و تجربه بیشتری نیاز دارد  در این موارد بیمار ممکن است مقداری اذیت شود

 

 

راههای برای کاهش تزریق ژل به زانوها

بیمار بهتر است بداند که حتما بعد از تزریق یک یا چند روز مقداری درد وجود خواهد داشت  و بخاطر همین جای  نگرانی وجود  ندارد و باید بیمار تحمل و صبر داشته باشد. برای پیشگیری و کاهش درد  تزریق ژل به زانوها ، استراحت نسبی پس از تزریق و استفاده از کیسه یخ توصیه میشود و میتوان مسکن  هم برای کاهش درد استفاده کرد

 

 

بیشترین کاربرد تزریق ژل در زانو

بیشترین  کاربرد آن ناشی از مراحل ابتدایی آرتروز زانو یا همان ساییدگی زانو میباشد  البته اگرچه آرتروزجزو شایعترین علت درد زانو در سنین میانسالی است ولی توجه به این امر ضرروی است که درد زانو علتهای بسیارزیادی میتواند داشته باشد که تزریق ژل در آنها هیچگونه کاربردی نداشته  و کاملا بی فایده باشدالبته جای نگرانی نیست  چون تزریق ژل کار پرعارضه ای محسوب نمیشود  ولی استفاده نابجای آن هم  میتواند با تحمیل غیرضروری استرس و هزینه همراه باشد.

 

 

 

آیا واقعا تزریق ژل به زانو  باعث بهبود یا رفع آرتروز می شود.

در اینجا باید اشاره کرد به بی فایده یا کم فایده بوده تزریق ژل به زانو در آرتروز شدید مفصل زانو کرد و همچنین باعث کاهش یا رفع درد برای مدت طولانی نمی شود ولی در آرتروزهای خفیف تا متوسط تزریق ژل میتواند تا مدت قابل توجهی منجر به کاهش یا برطرف شدن درد گردد در مواردی که تزریق ژل به زانو جواب نمیدهد با مشاوره پزشک  می شود با توجه به سن و شرایط بالینی بیماراز یک روش جدی تر درمانی مانند جراحی تعویض مفصل زانو بهره برد

تزریق به زانو

بعد از تزریق ژل به زانوها  ترکیب لزج و غلیظ این دارو در فضای مفصلی نقش یک ترکیب نرم کننده و لوبریکانت را بازی میکند که از اصطکاک سطوح مفصلی برای مدت زمانی می کاهد .و همچنین این ترکیبات نقش ضدالتهابی دارد و از آنجاکه درد ناشی از آرتروز و ساییدگی مفصل  هم یک درد التهابی است  با کاهش یا رفع التهاب درد زانو را کم یا رفع میکند.

 

 

 

درمان آرتروز و ورم مفاصل و استخوان ها با تزریق ژل های اسید هیالورونیک

بعضی از بیمارانی که با آرتروز و ورم مفاصل و استخوان ها درگیر هستند، ممکن است کاندید خوبی برای درمان این بیماری ها با ژل باشند.درمان این بیماری ها باعث می شود تا از درد بیمار هم کاسته بشود. تزریق ژل در مفاصل و استخوان ها یکی از روش های درمان این بیماری است.اگر استفاده از داروهای مختلف تاثیری در بهبود آرتروز و ورم مفاصل و استخوان ها نداشته باشد، بیمار می تواند برای تزریق ژل در زانو به کلینیک مراجعه کند.ژل های اسید هیالورنیک بسیار متنوع هستند و می توان از آنها برای تزریق در زانو استفاده کرد.
وقتی ژل های اسید هیالورونیک در زانو تزریق می شوند، به روان شدن مفاصل کمک زیادی می کنند. در مفاصلی که دچار تورم شده اند، ماده طبیعی اسید هیالورونیک به مقدار بسیار کمی وجود دارد و بتابراین تزریق ژل اسید هیالورونیک باعث بهبود ضخامت مایع سینوویال می شود؛مایع سینوویال، ژل طبییعی است که اصطکاک را در مفاصل کاهش می دهد و باعث حرکت بهتر مفاصل و کاهش درد در بخش رانو می شود.

کاربردها و فواید تزریق ژل اسید هیالورونیک در زانو

**درمان آرتروز
**کاهش و کنترل ورم مفاصل و استخوانها
**کاهش التهاب و خراشی که با اصطکاک استخوان به استخوان ایجاد می شود
**کاهش درد در زانو

 ماندگاری تزریق داخل مفصلی و اوزون درمانی  چقدر است

در موارد درد شدید یا التهاب حاد تزریق کورتون میتواند سبب بهبود چند هفته ای بیماران شود. با وجود اینکه هنوز ثابت نشده که  تزریقات محدود داخل مفصل کورتون بتواند سبب پوکی استخوان شود ، اما جهت جلوگیری از فرسایش و آسیبهای مفصل ی این تزریقات نباید در مدت زمانی زودتر از ۳ تا ۴ ماه مجددا تکرار شوند.

در آرتروز زانو ضمن کاهش فضای مفصل ، حجم مایع داخل مفصلی ، غلظت و کیفیت آن کاهش مییابد و سبب سفتی و درد مفصل می شود. برای کاهش این مشکلات ممکنست تزریق هیالورونیک اسید ۳ تا ۵ نوبت و به فواصل _ هفتگی مورد استفاده  قرار گیرد. این تزریقات ،  معمولا تا حدود چند ماه در بهبود علایم موثر هستند.

اوزون درمانی راهکار نسبتا جدیدتری است که اگرچه در کوتاه مدت میتواند سبب کاهش درد و التهاب مفاصل و بافت نرم شود ، اما اثری بر سیر کلی آرتروز و علایم دراز مدت بیماری ندارد. بر اساس تحقیقی  که در مرکز توسعه پژوهشهای بالینی صورت گرفته است، اوزون درمانی و تزریق هیالورونیک اسید در مدت( ۶ ماه ) بعد از درمان تفاو تی از نظر میزان سود مند ی با یکدیگر نداشتند.

 

 

در مورد درد بعد از تزریق چه باید کرد

نکته مهم توضیح موضوع پیش از تزریق است . اینکه ممکن است بعد از تزریق یک یا چند روز مقداری درد وجود داشته باشد و اینکه نگرانی ندارد و باید صبر کرد. برای پیشگیری از درد، استراحت نسبی پس از تزریق و استفاده از کیسه یخ توصیه میشود و میتوان مسکن استفاده کرد.اختصاص زمان کافی جهت یک معاینه بالینی خوب و کامل ، همراه با یک قضاوت بالینی درست واستفاده از روشهای تصویربرداری در صورت ضرورت میتواند از پیشنهاد تزریق ژل در مواردی که انتظاری از نتیجه مفید درمانی وجود ندارد ، جلوگیری نماید.

 

 

تزریق ژل به زانو چگونه انجام می شود؟

 

تزریق ژل به زانو  معمولا توسط پزشک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود. اگر این تزریق برای درد انجام شود، ممکن است حاوی بی‌حسی موضعی باشد. همچنین ممکن است قبل از تزریق هیدروکورتیزون را که یک بی‌حس کننده موضعی است روی موضع اسپری کنید تا پوست شما را بی‌حس کند.

بعد از تزریق می‌توانید به خانه برید اما ممکن است لازم باشد ناحیه‌ای که تحت درمان قرار گرفته‌است را به مدت چند روز استراحت دهید. شما می‌توانید تا ۴ بار در سال تزریق هیدروکورتیزون را به همان مفصل تزریق کند.

 

 

 

 

 

در صورت ابتلا به آرتریت، این نوع درمان فقط در مواردی استفاده می‌شود که فقط چند مفاصل تحت تأثیر قرار می‌گیرند. معمولاً در هر جلسه درمان بیش از سه مفاصل تزریق نمی‌شود. دوز هیدروکورتیزون تزریق شده بستگی به اندازه مفصل دارد و می‌تواند بین ۵mg و ۵۰mg هیدروکورتیزون متفاوت باشد.

مقدار هیدروکورتیزون در آینده می‌تواند کم‌تر یا بیشتر باشد. این میزان بستگی به این دارد که تزریق قبلی چقدر اثر داشته، اثر آن چه مدت طول کشیده و آیا عوارض جانبی داشته یا خیر.

هزینه تزریق ژل به زانو

یکی از مهمترین مسائلی که قبل از تزریق ژل به زانو توسط افراد پرسیده می شود هزینه انجام آن است. باید بدانید موارد زیادی در تعیین هزینه نهایی تاثیر گذار  می باشد که از جمله آن می توان به دستمزد پزشک اشاره کرد که با توجه به تخصص، مهارت، تجربه و البته توانایی های وی دستخوش تغییراتی می شود.

همچنین نباید از موقعیت جغرافیایی کلینیک، تجهیزات، خدمات و کیفیت موادی که مورد استفاده قرار می دهند غافل شوید. به همین دلیل اغلب توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام جلسه مشاوره ای با پزشک مربوطه ترتیب داده و نسبت به تمامی موارد اطلاعات کاملی بدست آورید.

 

 

چه مدت پس از تزریق ژل درد بیمار کاهش می‌یابد؟

تزریق ژل به زانو ممکن است در همه بیماران به کاهش درد منجر نشود. در افرادی که درد آنها کاهش می‌یابد، بسیاری از آنها اعلام کردند که در طول ۳ تا ۵ هفته دوره تزریقات، درد آنها تسکین یافته، در حالی که ممکن است در دیگر افراد، کاهش درد با تاخیر انجام شود . اکثر بیماران، بیشترین کاهش درد را در ۸ تا ۱۲ هفته پس از شروع درمان داشته اند . بنابراین می توان گفت که مدت زمانی که درد کاهش می‌یابد،در هر فرد  متفاوت است؛ برخی از بیماران  مزایای این تزریق را در طول ۶ ماه پس از تزریق مشاهده کرده اند.

 

عوارض تزریق ژل به زانو چیست؟

بیشترین عوارض جانبی  تزریق ژل به زانو، درد در محل تزریق، ورم، احساس گرما یا قرمزی، جوش یا خارش، کبودی اطراف مفصل، و تجمع مایع در زانویی که تزریق در آن انجام شده، است مشاهده می شود. این واکنش‌ها معمولاً موقت  هستند و مدت طولانی دوام ندارند. همانند تزریق دیگر، عفونت و خونریزی نیز از عوارضی است که به ندرت در برخی افراد دیده می شود.

 

 

چه کسانی به تزریق ژل  نیاز دارند

تزریق ژل به درون مفصل زانو  برای درمان افراد  زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

– بیمارانی که سطح داخلی مفصل آنها دچار آسیب دیدگی موضعی شده است.

– بیمارانی که در مراحل اولیه آرتروز زانو قرار دارند و می خواهند  درد زانو را کاهش دهندهمین طور توانایی عملکردخود را بهبود ببخشند.

– افرادی که دچار آرتروز پیشرفته زانو دارند  و می‌خواهند که نیاز به جراحی تعویض کامل مفصل را به تعویق بیاندازند.

– افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند  وفشار زیادی را به غضروف زانوی خود وارد می‌کنند.

 

 

مراقبت های بعد از تزریق ژل

  • در صورتی که پزشک داروی خاصی را تجویز کرد حتما در مصرف مرتب آن دقت کنید.
  • اگر با توجه به صلاح دید پزشک فیزیوتراپی در بخش زانو تجویز شد برای رسیدن به نتیجه مطلوب حتما در انجام آن دقت کنید.
  • در صورت احساس درد می‌توانید از داروهای مسکن با مشورت پزشک استفاده کنید.
  • اگر احساس التهاب و تورم داشتید می‌توانید با صلاح‌دید پزشک از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق سینویسک، از ایستادن بیشتر از ۱۵ دقیقه بر روی پاهایتان خودداری کنید
  • بعد از تزریق ژل در زانو، به بیماران توصیه می شود که از انجام فعالیت های شدید تا ۴۸ ساعت پس از تزریق خودداری کنید.

 

 

 

 

 

نتیجه تزریق ژل به زانو

ممکن است بعد از تزریق اسید هیالورونیک چندین هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود. پزشکان متوصیه می‌کنند که فعالیت‌های پرفشار مانند فعالیت دویدن را تا بهبود علائم محدود کنید. فرد ممکن است اثرات تسکین درد حاصل از تزریق کورتیکواستروئید را سریع‌تر از تزریق اسید هیالورونیک احساس کند، اما ممکن است نتایج طولانی نباشد. با این حال، هر فرد ممکن است به هر یک از این تزریق ها پاسخ متفاوتی دهد.

 

 

 

 

 

 

حامد احمدی گل – متخصص فیزیوتراپی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =