علت درد مفصل لگن| حامد احمدی گل *۰۹۱۲۸۳۳۲۸۲۱*

فیزیوتراپی پا
فیزیوتراپی پا
آوریل 28, 2019
حرکات آب درمانی برای زانو
حرکات آب درمانی برای زانو |دکتر حامد احمدی گل *۰۹۱۲۸۳۳۲۸۲۱*
می 12, 2019

علت درد مفصل لگن

علت درد مفصل لگن :  مفصل لگن و ران به شکلی طراحی‌شده است که در برابر حرکت مکرر و مقداری ساییدگی مقاومت داشته باشد. مفصل لگن و ران یک مفصل سینوویال از نوع گوی و کاسه‌ای است که از قرار گرفتن سر استخوان ران در داخل حفره استابولار ایجاد می‌گردد که باعث حرکت آزاد مفصل می‌شود.

 

علت درد مفصل لگن

 در حالی‌که بسیاری از علل درد لگن و ران ممکن است از خود مفصل به وجود آیند، ساختارهای متعددی در اطراف مفصل ران وجود دارند که می‌توانند منبع درد باشند.علت درد مفصل لگن و ران نامشخص است و برای یافتن علت زمینه‌ای آن از بین بسیاری از بیماری‌ها و یا صدمات بالقوه، مراقبت‌ها و آزمایش نیاز است. این درد بسته به علت آن با فیزیوتراپی در منزل قابل‌ درمان است.

 

 

 

علت درد مفصل  لگن چیست

مشکلات جسمی که از علل شایع درد لگن و ران هستند عبارت‌اند از:

۱-آرتروز:

آرتروز سایش و تحلیل مفاصل است که در آن مفصل لگن و ران تحلیل می‌روند و باعث درد و کاهش طیف وسیعی از حرکت می‌شود.

۲-روماتیسم لگن و ران:

یک حالت خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن به‌ اشتباه به مفصل ران حمله می‌کند که سبب درد لگن، سفتی و از دست رفتن طیف وسیعی از حرکت می‌شود.

۳-شکستگی‌های لگن :

شکستگی استخوان لگن در افراد مسن ممکن است به‌ راحتی پس از سقوط رخ دهد. استخوان‌ها با افزایش سن و با شرایطی مثل پوکی استخوان ضعیف می‌شوند.

۴-بورسیت یا اماس کیسه‌های مفصلی لگن و ران :

کیسه‌های مایع در مفصل ران به نام بورسیت ملتهب یا تحریک و دردناک می‌شوند.

 

علت درد مفصل لگن

۵-التهاب تاندون:

التهاب تاندون، تحریک و التهاب بافت‌های ضخیمی است که استخوان‌ها را به عضلات متصل می‌کنند.

۶-فشار عضلانی:

این جراحات به دلیل استفاده بیش‌ازحد از عضلات و رباط‌ها و یا صدمات، مانند آسیب‌های ورزشی، ایجاد می‌شود. مصدومیت زانوی دوندگان که در آن یک گروه از بافت‌ها در خارج از ران ملتهب و دردناک می‌شوند. این اتفاق به خاطر کشش بافت و عضلات اطراف آن می‌افتد که می‌تواند باعث دررفتگی مکرر شود. گذشت زمان باعث التهاب و درد می‌شود.

۷-صافی کف پا :

زمانی که کف پا از حالت معمولی صاف‌تر باشد باعث فشار بیشتر به مفصل ران و در نهایت تحلیل مفصل ران و درد لگن می‌شود.

۸- سندرم پیریفورمیس :

که در آن ماهیچه گلابی‌شکل پیریفورمیس در باسن تنگ و ملتهب می‌شود و درد ایجاد می‌شود.
درد ارجاعی از کمر که در آن یک عصب در کمر به دام افتاده و باعث ارجاع درد به مفصل لگن و ران می‌شود. برای درمان این مورد باید روی کمر تمرکز شود.

۹-سرطان استخوان :

تومور ممکن است در استخوان لگن ایجاد شود و یا از جای دیگری در بدن به لگن و ران انتقال و گسترش یابد.

۱۰-استئونکروز :

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به استخوان لگن و ران قطع شود که باعث از دست رفتن بافت استخوانی می‌شود. این وضعیت ممکن است پس از شکستگی مفصل ران، دررفتگی لگن، یا استفاده بلندمدت از داروهای استروئیدی گسترش یابد.

 

 

 

درد لگن چه علت هایی دارد

علت درد مفصل لگن

تقسیم بندی علت درد لگن

درد لگن می تواند علل بسیار زیادی دارد ولی می توان منشا این درد را به دو دسته کلی تقسیم کرد.

۱-وقتی علت درد لگن در خود لگن خاصره است
۲-وقتی علل درد در جایی خارج لگن است.مثلا  وقتی که ستون فقرات یا زانو مشکلی دارد ولی بیمار به عوض آنکه درد را در منشا خود احساس کند در لگن حس می کند.

تقسیم بندی محل درد  مفصل لگن

۱-درد های لگن را میتوان از لحاظ محل آن هم به دسته هایی تقسیم کرد. شایع ترین محل ها برای احساس درد لگن در جلوی مفصل ران است که به آن کشاله ران هم می گویند.

۲-محل شایع دیگر دردهای لگنی در پشت باسن است. درد لگن می تواند در قسمت خارجی لگن هم احساس شود.گاهی اوقات بیمار نمی تواند محل درد لگن را به درستی توصیف کند. او احساس می کند دردی پخش در همه لگن دارد ولی جای مشخصی را برای آن ذکر نمی کند.

 

 

درد  مفصل لگن در ناحیه پشت باسن چه عللی دارد

علت درد مفصل لگن

درد پشت لگن و باسن

درد لگن در ناحیه پشت آن ی، یعنی باسن معمولا دردی عمقی حس میشود . این درد می تواند فقط محدود به خود لگن باشد ولی گاهی اوقات به سمت پایین یعنی ران و یا به سمت بالا یعنی کمر هم انتشار پیدا می کند.درد پشت لگن و باسن میتواند علل متفاوتی داشته باشد. گاهی منشا درد در خود بافتهای لگن است و گاهی ممکن است درد از محل دیگری مثل ستون مهره به پشت لگن انتشار پیدا کند .توجه به این نکته مهم است که از لحاظ آماری علت غالب دردهایی که در باسن و پشت لگن احساس می شوند نه در خود لگن بلکه در مشکلاتی در ستون مهره است.

 

 

شایعترین علت درد مفصل لگن یا باسن چیست

شایعترین علل درد پشت لگن عبارتند از

۱-درد سیاتیکی معمولا موجب درد پشت باسن میشود

۲-تحریک عصب سیاتیک میتواند در خود لگن و به علت فشار عضله پیریفورمیس باشد. این بیماری هم موجب درد لگن در باسن می شود

۳-علت دیگر درد لگن در پشت باسن التهاب بورس های پشت لگن است

۴-التهاب مفصل ساکروایلیک در پشت لگن خاصره هم میتواند موجب درد باسن شود

دردی که منشا آن مفصل ران باشد بیشتر در ناحیه جلوی لگن یعنی در کشاله ران احساس می شود با این وجود این یک قانون کلی و همیشگی نیست ، و دردی که منشا آن مفصل ران باشد می تواند در ناحیه باسن در پشت لگن هم احساس شود .

 

 

 

تشخیص علت درد مفصل لگن چگونه است

 

 

 

علت درد مفصل لگن

 

 

 

درد مفصل لگن و ران مشکلی بسیار شایع با علل بسیاری است. تشخیص مناسب، زمانی که آسیب خاصی ایجاد نشده باشد، ممکن است مشکل باشد و با توجه به مدت‌زمان محدودی که بسیاری از متخصصین به هر بیمار اختصاص می‌دهند، تشخیص معمولاً نیاز به انجام سایر تست های تشخیصی و عکس‌برداری دارد.

مدیریت درد لگن در خانه

اگر نیازی به مراجعه فوری به متخصص نداشته باشید می‌توانید در خانه درد لگن را کنترل کنید. توصیه‌های زیر در این زمینه به شما کمک می‌کنند:

۱-اگر اضافه وزن دارید با کاهش وزن می‌توانید فشار روی مفصل هیپ را کاهش دهید
۲-از فعالیت‌هایی مانند دویدن در سطح شیب‌دار که باعث تشدید درد می‌شوند، بپرهیزید
۳-کفش پاشنه بلند نپوشید و از ایستادن طولانی مدت بپرهیزید
۴-برای تقویت ماهیچه‌ها به فیزیوتراپ مراجعه کنید

 

 

 

درد لگن به عنوان نشانه سرطان‌های زنان

 

معمولا بانوان بیشتر از مردان دچار درد مزمن در لگن می شوند. از آن جا که این درد می تواند علت های مختلفی داشته باشد، تشخیص دقیق علت آن کلید درمان مناسب است.هنگامی که دچار درد لگن می شوید در مرحله اول شما باید مطمئن شو ید که این درد مربوط به ناحیهباسن است.اما ممکن است افراد این درد را به صورت مبهم احساس کنند و با درد ران، کشاله ی  ران و درد در قسمت تحتانی کمر اشتباه گرفته شود.

 

 

علت درد مفصل لگن

 

 

درد لگن می‌تواند نشانه اکثر انواع سرطان‌های‌ دستگاه تناسلی زنان باشد، هرچند اغلب زمانی خود را نشان می‌دهد که سرطان پیشرفت کرده باشد. برخی محققان بر این باورند که سرطان تخمدان هم می‌تواند یکی از این سرطان‌ها باشد و در نتیجه درد لگن هم نخستین نشانه این بیماری به شمار می‌آید. مشکل اینجاست که بدون داشتن ابزار تصویربرداری برای سرطان تخمدان و این حقیقت که درد لگن در بسیاری از بیماری‌ها شایع است، ممکن است تشخیص این سرطان با تأخیر انجام شود.
طی تحقیقات صورت گرفت محققان دریافتند زنانی که خیلی زود دچار علائم سرطان تخمدان شدند که البته درد لگن هم جزو آن بوده است، میزان دفعات وقوع آن، شدت و آغاز این علائم نقشی مهم در مقایسه بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم داشته است. باید به خاطر داشته باشید که درد لگن هرچقدر هم پیش پا افتاده باشد، تنها یکی از چند علامت اولیه سرطان تخمدان محسوب می‌شود.

 

 

 

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد و چه انتظاراتی باید داشت

برای اکثر زنان، درد لگن به خاطر بیماری خوش‌خیم رخ می‌دهد که ربطی به سرطان ندارد. با این حال، زنانی که دچار درد لگن ناگهانی یا طولانی می‌شوند حتما باید توسط پزشک معاینه شوند. درد لگنی که به سرطان مربوط نشود هم می‌تواند جدی باشد. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید شکم‌دردِ خفیف و درد مرتبط با قاعدگی، دردهایی طبیعی بوده و اصلا به مراقبت‌های پزشکی خاص نیاز ندارند، مگر آنکه درد آن بسیار شدید باشد.

 

 

 

دلیل  دیگر درد جلوی لگن یا درد کشاله ران

علت درد جلوی لگن یا کشاله ران ممکنست وجود مشکلی در سمفیز مانند استئیت پوبیس باشد.گاهی هم علت درد های جلو لگن نه در سیستم حرکتی آن بلکه در بافتهای دیگر اطراف آن است مانند :
علت درد مفصل لگن
*عفونت های سیستم ادراری
*سنگ کلیه
*هرنی یا فتق کشاله ران
*التهاب غدد لنفاوی کشاله ران
*عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران
در مردان  مشکلات سیستم تناسلی مانند ضربه به بیضه، التهاب بیضه (اپیدیدیمیت) مانند:  اوریون، واریکوسل ( متسع شدن ورید های اطراف بیضه، چرخش بیضه، سرطان بیضه، اسپرماتوسل و هیدروسل_ (تجمع مایع در کیسه بیضه) میتوانند موجب درد جلوی لگن در ناحیه کشاله ران شوند.
در خانم ها هم مشکلاتی مانند بارداری، کیست تخمدان، عفونت‌های لگنی و حاملگی خارج رحمی میتوانند موجب درد جلوی لگن در کشاله ران شوند.عللی که نام برده شد از مهمترین عوامل بوجود آورنده درد کشاله ران هستند ولی علل بسیار بیشتری هم وجود دارد. این وظیفه متخصص ارتوپدی است که با کمک دانش و تجربه خود و با استفاده از معاینه و روش های تصویربرداری و آزمایش ها علت اصلی درد لگن را کشف کند. تنها بعد از یافتن علت درد است که میتوان آن را درمان کرد.

نکات مهم در تشخیص علت درد باسن

خصوصیات درد از نکاتی است که می تواند به تشخیص علت درد لگن به بیمار کمک کند. این خصوصیات عبارتند از

  • شدت درد چقدر است. معمولا شدت درد لگن به خوبی قابل اندازه گیری نیست ولی می توان به آن پی برد. مثلا ایا درد طوری هست که فرد را از خواب بیدار کند یا مانع خوابیدن او شود. آیا درد در حدی هست که نیاز به مصرف مسکن داشته باشد.
  • شدت در با چه عواملی بیشتر و کمتر میشود. آیا درد لگن در راه رفتن یا ایستادن بیشتر است یا در هنگام نشستن یا دراز کشیدن است. آیا درد در شب است.
  • بیمار چه مدتی درد داشته تا به پزشک مراجعه کرده است.
  • آیا درد فقط در پشت لگن و باسن است یا به ران هم تیر میکشد. آیا درد به ساق هم تیر میکشد یا خیر

 

 

 

درمان های کلی درد لگن

 

درد لگن یک علت ندارد. برای درمان درست درد لگن ابتدا باید علت اصلی آن به توسط پزشک مشخص شود. تنها پس از آن است که می تواند درمان دقیقی برای آن انجام داد. با این حال اقدامات کلی زیر میتواند تا حدودی بر روی بسیاری از دردهای لگن تاثیر مثبت داشته باشد

کاهش یا تعدیل فعالیت های بدنی: استراحت و کمتر راه رفتن و کاهش فعالیت های ورزشی یا بدنی می تواند بر روی بسیاری از علل درد لگن تاثیر مثبت داشه باشد.

گرم نگه داشتن محل درد: با کمک کمپرس آب گرم یا تشکچه برقی یا هر وسیله دیگری که محل درد را گرم کند می توان شدت درد را کم کرد.

استفاده از داروهای ضد التهاب یا استامینوفن: این داروهای می توانند به صورت موقت شدت درد لگن را کم کنند.

فیزیوتراپی: اقدامات فیزیوتراپی میتواند شدت بسیاری از دردهای لگن را کم کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

– درد لگن مداوم باشد یا تشدید شود،

– درد لگن به سایر نواحی مثل زانوها و کمر منتشر شود،

– درد لگن به صورت حاد و ناگهانی ایجاد شده باشد،

– درد لگن در خواب و فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کرده باشد،

– برای مدت طولانی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی  استفاده می‌کنید و از آنها جواب نمی‌گیرید.

 

 

راه های کاهش درد لگن

اگر درد شما ناچیزی در ناحیه لگن دارید و نیازی به پزشک ندارید. نکات زیر را برای مراقبت از خودتان امتحان کنید

– ورزش آرام و ملایم انجام دهید اگرچه برخی ورزش ها باعث ایجاد ناراحتی می شوند، ولی در کل ورزش کردن برای بدن مفید است و به کاهش درد شما کمک می کند.

– کاهش وزن داشته باشید فقط کاهش ۵/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم از وزن اضافی بدن، باعث کاهش درد و ناراحتی شما به میزان قابل توجهی می شود.

– استراحت کردن به کاهش درد کمک می کند بنابراین  از خم کردن مکرر ناحیه لگن و فشار مستقیم روی آن خودداری کنید. روی آن قسمت لگن که درد می کند نخوابید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

– داروهای مسکن نیز بسیار کمک کننده است . استفاده از داروهای مسکن مثل استامینوفن، بروفن و ناپروکسن می تواند درد لگن را کاهش دهد.

استفاده از یخ و یا گرما در ناحیه لگن می تواند باعث کاهش درد شود چند قطعه یخ را در داخل یک کیسه فریزر قرار دهید. سپس داخل یک حوله بپیچید و روی قسمتی از لگن که درد می کند، قرار دهید.

نکاتی برای پیشگیری از  درد لگن

برخی کارهایی که برای پیشگیری و کاهش خطر درد لگن  می توان انجام داد:

-در بعضی موارد، لگن درد غیرقابل پیش بینی و بخشی طبیعی از روند افزایش سن است.

-ورزش در حد تعادل با کفش مناسب و حفظ وزن سالم به محافظت از استخوان ها و مفاصل کمک می کند. انجام این دو کار در جلوگیری از بدتر شدن درد مفصل ران مفید هستند.

-اجتناب از انجام فعالیت های تکراری که باعث ایجاد فشار بر روی لگن می شود.

-اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، وزن کم کنید.

-حفظ قدرت و انعطاف پذیری در مفصل ران با استفاده از ورزش های ایمن.

نحوه تشخیص علت درد لگن

پزشک برای تشخیص درد لگن و باسن، دستور آزمایش بر روی مایعات بدن و تصویربرداری را می‌دهد. آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های خون، ادرار و مایع مفصلی انجام می‌شود. تصویربرداری‌های مفیدی که به تشخیص علت درد لگن کمک می‌کند، عبارت است از:

  •  رادیوگرافی
  •  سی تی اسکن
  •  ام آر آی
  •  سونوگرافی

 

فیزیوتراپی در درمان درد لگن

روش‌های تصویربرداری  تصویر دقیقی را از استخوان‌ها، غضروف و بافت‌های دیگر بدن به شما می‌دهد. طب فیزیکی غالباً بهترین روش برای درمان لگن درد است. برنامه‌های آب درمانی عوارض آرتریت را به نحو موثر برطرف می‌کند و استرس و فشار ناشی از تحمل وزن را کاهش می‌دهد. به علاوه ورزش سبک کمک قابل توجهی به بیماران دچار آرتریت می‌کند. حرکات حمل وزنه‌های سبک، دوچرخه ثابت و پیاده‌روی توانایی حرکتی و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و مفصل ران تقویت می‌کند.

 

پیشگیری از درد لگن و باسن

-محدود کردن عوامل خطر برای پیشگیری از درد استخوان لگن کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید ازجمله:

-حفظ وزن مناسب در طول زندگی

-مراقبت و حفظ سلامتی استخوان‌ها

-هشیاری برای جلوگیری از زمین خوردن

-درمان زودهنگام عارضه

تشخیص درد لگن و پا

پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و شما را معاینه فیزیکی می کند. برای تشخیص منبع درد در مفصل ران و پا نیز ممکن است از آزمایشات مختلفی استفاده شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ام آر آی

سی تی اسکن

اشعه ایکس

آزمایش خون

آزمایشاتی که پزشک توصیه می کند به شدت درد ، تشخیص احتمالی پزشک ، سن و سلامت کلی بستگی دارد.

علت تعویض مفصل لگن

علت تعویض مفصل لگن و انجام عمل جراحی عبارتند از:

  1. وجود احساس درد در ناحیه لگن در شب
  2. عدم تسکین درد از طریق روش‌های مختلف درمانی و دارویی
  3. احساس دردی که باعث ایجاد اختلال در فعالیت روزانه می‌شود مثل حمام کردن، غذا پختن، پیاده روی و غیره،
  4. به هنگام راه رفتن فرد نیاز به واکر و یا عصا داشته باشد
  5. شکستگی و یا ترک خوردن استخوان لگن در تصادف و یا پرت شدن از ارتفاع ، همچنین افراد مسن بیشتر در معرض ترک خوردن، پوکی و شکستگی استخوان لگن قرار میگیرند

حامد احمدی گل _ فیزیوتراپیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =