قیمت مفصل مصنوعی زانو

فیزیوتراپی لگن
فیزیوتراپی لگن | حامد احمدی گل *۰۹۱۲۸۳۳۲۸۲۱*
ژوئن 30, 2019
قیمت پروتز لگن
قیمت پروتز لگن
جولای 7, 2019

قیمت مفصل مصنوعی زانو

قیمت مفصل مصنوعی زانو : تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانوهم میگویند نوعی جراحی است که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین میکنند. در تعویض مفصل زانو اول از همه سن بیمار در نظر گرفته می‌شود؛ باید به گونه ای باشد که فرد تمام معیارهای تعویض را داشته باشد و آرتروز به حدی پیشرفت کرده باشد که با دارو جواب ندهد.

قیمت مفصل مصنوعی زانو

تعویض مفصل زانو برای چه کسانی مناسب است

شایعترین تشخیص علت زانو درد پیش از تعویض مفصل زانو آرتروز است. از عوارض آرتروز زانو میتوان به درد یا ناراحتی در زانو اشاره کرد به صورتی که نمی توانید فعالیتهای روزمره خود را انجام دهید. در صورتیکه چنین باشد، مشکل درچمباتمه زدن  . خم کردن ، ، زانو زدن و راه رفتن نشانه این است که تعویض مفصل زانو ارزش صحبت کردن با یک جراح در مورد آن را دارد.
اغلب افرادی  که جراحی تعویض مفصل زانو را انجام میدهند بین ۶۰ تا ۸۰ ساله  هستند ،اما در بعضی از موارد، بیماران جوانتری که مبتلا به مشکلات زانویی از قبیل آسیب دیدگیها نیز به تعویض کامل مفصل زانو نیاز دارند. بسته به اندازه مشکلات زانو، پزشک معالج  قبل از تصمیم برای عمل زانو روش های درمانی محافظه کارانه را پیشنهاد می کند. تکنیک های  درمانی محافظه کارانه شامل دارو، تزریق ، زانو بند و فیزیوتراپی در منزل میشوند. در صورتیکه هیچ کدام از این روش های درمانی نتوانند به فرد در از سرگیری برخی از عملکردهای زانو کمک کنند، جراحی تعویض مفصل زانو بهترین انتخاب برای فرد خواهد بود.

قیمت مفصل مصنوعی زانو

چه بیماریهایی منجر به تعویض مفصل زانو میشوند

علت اصلی انجام  جراحی تعویض مفصل زانو درد و خشکی این مفصل است. شایعترین بیماریهایی که موجب درد و خشکی مفصل زانو شده و بدنبال ابتلا به آنها بیمار نیاز به انجام  جراحی تعویض _مفصل_  زانو پیدا می کند عبارتند از

آرتروز یا استئوآرتریت :

آرتروز اکثرا  در سنین بالاتر از ۵۰ سالگی بروز می کند. در این نوع بیماری غضروف مفصل کم کم از بین می رود. درنتیجه استخوانهای بدون غضروف روی یکدیگر سائیده می شوند که نتیجه آن درد و محدودیت حرکت است

آرتریت روماتوئید :

د آرتریت _روماتویید لایه سینوویال که سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده و مسئول ترشح مایع سینوویال است رشد کرده و ملتهب می شود و مایع زیادی ترشح میکند. این التهابات  بتدریج موجب آسیب و صدمه به غضروف مفصلی شده که نتیجه آن  برای بیمار درد و محدودیت حرکتی است

ضربات زانو :

گاهی اوقات ضربات شدید به زانو می توانند به علت بد جوش خوردن محل شکستگی یا آسیب شدید به لیگامان های زانو موجب خراب شدن آنها شوند. این ضایعات می توانند بتدریج به غضروف مفصل صدمه زده و موجب درد و محدودیت حرکت گردند
برای انجام جراحی عمل  تعویض مفصل زانو پزشک جراح با برش هایی که در سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان تیبیا می دهد باقیمانده غضروف مفصلی و مقدار کمی از استخوان را از این نواحی برمی دارد سپس قطعات فلزی را به جای آنها قرار داده و آنها را با ماده خاصی به نام سیمان استخوانی به بستر استخوان محکم میکند. بعد آن  یک قطعه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن محکم را در بین این دو قطعه فلزی قرار می دهد.بدین ترتیب استخوان های ران و درشت نی می توانند به راحتی و بدون درد بر روی هم حرکت کنند. جراح متخصص  در حین تعویض مفصل زانو برش های استخوانی را به نحوی انجام می دهد که تغییر شکل و انحراف زانو هم تصحیح شود.

قیمت مفصل مصنوعی زانو

فیلم جراحی تعویض مفصل زانو و فیزیوتراپی آن

با دیدن فیلم جراحی تعویض مفصل زانو با روند جراحی و  همچنین کارهایی که میشود در راستای کمک به بهبود آن انجام شود آشنا شد  بسیار فیزیوتراپی کمک زیادی به بیمار می کند زیرا بیمار بعد از عمل نمی داند که انجام چه کارهایی برای او مناسب یا نامناسب است و این فیزیوتراپ است که او را راهنمایی می کند.فیزیوتراپی دستگاه هایی دارد نظیر اولتراسوند،_ لیزر و ماشین سی پی ام که این ماشین زیر زانوی مریض قرار میگیرد و بدون آنکه بیمار فعالیتی کند، زانو با درجاتیکه پزشک  متخصص به آن می دهد زانو را خم و راست می کند. بنابراین بیمار متوجه خواهد شد که فیزیوتراپی تا چه میزان کمک کننده است.

برآورد قیمت مفصل مصنوعی زانو و هزینه جراحی آن

قیمت پروتز های پرمصرف و متعارف اولیه با ملحقات سیمان و تامین ست و وسایل و… بسته به برند و کشور سازنده و مرغوبیت آن مشخص میشود که با تغيير نرخ ارزها فعلا دائما در حال نوسان است  که با این شرایط با نرخ تقریبا مشابه سال قبل است و نوسانات بعدی قابل پیش بینی نیست.
هزینه هاى عمل جراحى يك زانو البته بجز قيمت پروتز با نرخ دولتى مصوب براى بیمارستان خصوصى با احتساب ۳ تا ۴ روز بستری ، براى كل هزينه هاى تخت بسترى و اطاق عمل و وسايل مصرفى و دارو و حق الزحمه پزشک و بیهوشی و …بسته به درجه بیمارستان و مدت ضرورت بستری و نوع اطاق عمومی یا خصوصی یا icu و هزینه های متفرقه و … همه این موارد را باید در نظر گرفت
قیمت مفصل مصنوعی زانو

فیلم تعویض مفصل زانو  و معایب عمل تعویض زانو

متقاضیان جراحی تعویض زانو قبل از اقدام به عمل جراحی می توانند با دیدن فیلم تعویض مفصل زانو بیماران از عوارض  و معایب این جراحی آگاهی کامل پیدا کنند مثل :عدم راه رفتن بیمار خود مشکلاتی نظیر اضافه وزن را برای بیمار به همراه دارد مفصلی که پزشک کار می گذارد تنها ۱۱۰ کیلو وزن را تحمل می کند به همین منظور ما از بیماران می خواهیم که وزن خود را پایین نگه دارند تا مفصل پس نزند و یا درنرود.در واقع معایب عمل همین دررفتگی، پس زدن و یا عفونت است و در این زمان پزشک باید مفصل عفونت کرده را درآورده و متخصص عفونی به بیمار آنتی بیوتیک مربوطه را تجویز می کند تا عفونت رفع شود

چرا عمل تعویض مفصل زانو برخی بیماران موفقیت آمیز نیست

۱-عمل تعویض مفصل عمل بزرگی است و به همین علت تمهیداتی برای آن لازم است. مریضی که مدتها راه نرفته است در زمان عمل نیازمند داروی ضد انعقاد است.
۲-داروهایی مانند قرص وارفارین و آسپرین از جمله داروهایی هستند که به رقیق ماندن خون بیمار کمک می کند تا بعد از عمل خون بیمار لخته نشود.
۳-یکی از شایع ترین علل مرگ و میر بعد از عمل تعویض مفصل زانو تشکیل لخته است که اگر به سمت قلب یا مغز برود باعث سکته قلبی یا مغزی می شود و اگر به ریه برود باعث آمبولی ریه و مرگ می شود. البته در هر عمل دیگری ممکن است این اتفاقات رخ بدهد.

مزیت عمل تعویض زانو

عمل تعویض زانو درد بیمار را تا حد زیادی کاهش می دهد و حالت پا به شکل پرانتزی یا ضربدری بیمار را از بین می برد. دامنه حرکت مریض به طور کامل بدست می آید و نشستن و راه رفتن بیمار پس از این عمل به راحتی انجام می شود. این عمل موجب می شود تا بیماربدون نیاز به کمک دیگران کارهای خود را انجام دهد.

 

مراقبت پس از عمل تعویض مفصل زانو

پس از عمل تعویض مفصل زانو ممکن است بیمار در پای خود احساس سفتی و درد  کند. دریافت داروهای ضد درد به صورت داخل وریدی می تواند به کم کردن درد کمک کند.

بیمار در هنگام عمل جراحی بی حس کننده های موضعی طولانی مدت  برای کاهش درد پس از عمل در یافت می کند.

همچنین بعد از جراحی  داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می کند . بیشتر افراد فیزیوتراپی را در روز جراحی یا یک روز پس از آن شروع می کنند تا جریان خون به بافت های اطراف زانوی جدید را افزایش بدهند. بیمار بسته به نتیجه عمل جراحی تعویض مفصل زانو و شرایط پس از عمل از بیمارستان مرخص می شود.

 

هزینه جراحی تعویض مفصل زانو

هزینه تعویض مفصل زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است

-دانش، مهارت ، تسلط و تجربه متخصص ارتوپد، یکی از عوامل موثری است که در هزینه جراحیموثر است.

-هزینه پروتز مصرفی  به کشور سازنده آن و یا برند پروتز، بستگی دارد.

-جنس و مرغوبیت پروتز درهزینه جراحی تعویض مفصل زانو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

-هزینه های جانبی مانند آزمایش های قبل و بعد از عمل در هزینه این جراحی موثر هستند.

 

حامد احمدی گل _ متخصص فیزیوتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =