فیزیوتراپی زانو در منزل

اب درمانی
آب درمانی زانو
فوریه 24, 2019

فیزیوتراپی زانو در منزل باعث تقویت عضله چهار سر ران می گردد و بیمار می تواند حرکات مفصل را بعد از کاهش درد شروع نماید.برای پی بردن به پارگی منیسک و رباط ها معاینات زیادی صورت می گیرد، اما تشخیص نهایی و قطعی با عکس رنگی (آرتروگرافی) و MRI انجام می شود.

رباط های آسیب دیده و منیسک ها باید ترمیم شوند. نقش منیسک در زانو بسیار پر اهمیت و حیاتی است. در گذشته جراحی باز را برای درمان پارگی ها انجام میدادند و بطور کامل منیسک را بر می داشتند ولی امروزه متدهای جراحی به کلی تغییر کرده است.

افراد میان سالی که کاملا منیسک آنها له شده و از بین رفته و زانو درد شدیدی هم دارند، باید سعی در بهبود با کارهای درمانی غیر تهاجمی مثل فیزیوتراپی صورت بگیرد.

فیزیوتراپی در منزل

آسیب های منیسک زانو

 ورزشکارهای حرفه ای بعد از ترمیم منیسک ضروری است که ۶ ماه استراحت کنند.اما برای این ورزشکاران که باید هرچه زودتر به تمرین برگردند جراح به ناچار قسمت پاره شده را برمی دارد.عضلات در بدن مانند کمک فنرهای ماشین عمل میکنند و از ایجاد فشار بر روی اسکلت استخوانی و مفاصل بدن جلوگیری می کنند.

مزایای فیزیوتراپی زانو در منزل

  • تقویت چهار سر ران و عضله های پشت ران
  • کاهش وزن و کاهش فشار به زانو
  • هماهنگی درتقویت عضله ها و عصب های پا

مزایای فیزیوتراپی زانو درمنزل از این جهت اهمیت پیدا می کند که در صورتی که بیمار نتواند به درستی و خوبی حرکت کند می تواند در خواست فیزیوتراپی در منزل داشته باشد که این کار به صورت روتین برایش انجام شود.

چون معمولا افرادی که زانوی خود را به دلایل مختلف جراحی کرده اند ممکن است به سختی بتوانند حرکت کنند و این عامل باعث شود که نتوانند به مراکز فیزیو مراجعه کنند که با در نظر گرفتن شرایط ویژه برای این افراد و با استفاده از دستگاه های لازم این کار در منزل برایشان صورت خواهد گرفت.

آسیب های منیسک زانو و فیزیوتراپی زانو در منزل

به طور کلی ۲ نوع آسیب منیسک زانو داریم که عبارتند از :

  • در جوان های زیر ۳۵ سال و بر اثر تصادف ها و صدمه ها و آسیب های ورزشی اتفاق می افتد که میزان پارگی متفاوت است.
  • نوع دیگر در افراد میان سال از ۵۰-۴۵ سالگی به بعد دیده میشود و به شدت آرتروز زانو بستگی دارد.

و اما نکته ی مهمی که وجود دارد این است که گاهی خوردگی تدریجی مفاصل باعث میشود پارگی منیسک زانو و رباط ها رخ بدهد و زانو درد ایجاد میکند.

علائم پارگی در منیسک زانو

 پارگی های خفیف شاید با زانو درد چندانی همراه نباشد ولی پارگی در منیسک با احساس گرفتگی وقفل شدن یا صدای مانند تق تق همراه است یعنی زانو قفل میشود و با صدایی قفل شدگی برطرف میگردد.

اگر پارگی ،نوع پارگی منیسک داخلی باشد قسمت های داخلی زانو و اگر از نوع خارجی زانو باشد در قسمت های میانی و خارجی زانو به هنگام راه رفتن ،نشستن ،ایستادن و چرخیدن زانو دردهای شدید ایجاد می شود.

گاهی ممکن است که ضربه به زانو وارد شود و پارگی رخ ندهد. التهاب پرده داخل زانو باعث زانو دردهای موقتی و ورم در زانو خواهد شد اما با معاینه دکتر و درمان های دوره ای به طور کامل زانو درد و علائم آن فروکش میکند.

این نکته هم باید گفت که در مورد افراد مسن،بلند شدن های ناگهانی و سریع و نشستن دو زانو روی زمین ممکن است باعث اسیب های زیاد به زانو و پارگی منیسک شود!

در فیزیوتراپی زانو درمنزل معمولا از روش های زیر استفاده می گردد:

  • تمرینات کششی
  • استفاده از یخ و حرارت
  • ماساژ سونوگرافی
  • تحریک الکتریکی عضلانی

زمانی که فیزیوتراپی زانو می کنید، تا حدود زیادی به روند بهبودی نزدیک می شوید و در بسیاری موارد هم نیازی به عمل جراحی نیست که این خبر بسیار خوب و خوشایندی به حصوص برای ورزشکاران حرفه ای می باشد.

بعد از اتمام فیزیوتراپی درمنزل می توانید مجددا کارهای روزمره را به طور عادی انجام دهید.

 

انواع آسیب دیدگی در زانو

۱-ضرب دیدگی زانو :

یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی ضرب دیدگی زانو می باشد.اما بر اثر تصادفات و یا زمین خوردن نیز ممکن است رخ دهد. نحوه ی تشخیص و درمان ضرب ديدگي بر اساس نوع و شدت آسیب متفاوت می باشد.بیمارممکن است علائمی مثل تورم ، درد ،کبودی ، محدودیت حرکتی ،ناتوانی در تحمل وزن و کبودی را تجربه کند. استفاده از کمپرس سرد، بالا نگاه داشتن زانو، استراحت و استفاده از داروهای ضد التهاب می تواند درد و تورم بیمار را کاهش دهد.

پس از درمان های اولیه، بیمار برای ادامه درمان باید به فکر فیزیوتراپی باشد .اهداف فیزیوتراپی در این افراد می تواند مواردی مثل کاهش درد و التهاب، بهبود دامنه حرکتی، تقویت عضلات و بهبود انعطاف پذیری بافت نرم زانو باشد. فقط باید توجه کرد که اگر آسیب وارد شده خیلی شدید باشد درمان جراحی برای ترمیم بافت آسیب دیده ضروری است.

۲-رگ به رگ شدن زانو

رگ به رگ شدن و کشش آسیب های وارده به رباط می باشند ACL رباطی است که اغلب دچار این عارضه می شود.این آسیب ممکن است در ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال که در آن زانو یک پیچش ناگهانی، یک تغییر سریع در جهت و یا با یک فرود نادرست در پرش اتفاق می افتد رخ دهد.

۳-ضرب دیدگی مفصل زانو

مفصل زانو ناحیه ای بسیار مهم در بدن است. این مفصل یکی از مراکز اصلی انتقال وزن بدن به زمین بوده و نقشی مهم و کلیدی را در راه رفتن و ایستادن و تغییر وضعیت بدن در حالت های مختلف برعهده دارد.گاهی اوقات به علت ورزش نامناسب،حرکت های ناگهانی،تصادفات،زمین خوردگی و پرش و فرود های نامناسب موقع ورزش ، زانو دچار ضرب دیدگی میشود.این حالت وضعیت بدی را در زانو ممکن است بوجود آورد که بیمار دچار درد، التهاب و بعضی اوقات کبودی در این ناحیه می شود.از جمله اقدامات اولیه بعد از ضرب دیدگی زانو ، بی حرکت کردن اندام و کاهش وزن روی زانوی آسیب است.

همچنین جهت کاهش آسیب های احتمالی وارده به زانو بهتر است از بریس ها و زانوبند مناسب استفاده نمود .با توجه به وسعت آسیب و علایم ایجاد شده مانند درد و التهاب استفاده از یخ و بانداژ کردن ناحیه ی آسیب در جهت کاهش این علایم توصیه می شود.

در صورتیکه ضرب دیدگی آسیب جدی در زانو بوجود آورده باشد،این اسیب ممکن است که مزمن شده و باعث درد مداوم زانو گردد و باعث دردهای کهنه شود.

۴-استفاده بیش از حد از زانو

شایع ترین آسیب استفاده بیش از حد از زانو که در دوندگان و دوچرخه سواران شایع است.درد در پشت یا اطراف کپسول زانو تجربه می شود و می تواند به ران یا ساق پا سرایت کند، دردی است که با فعالیت دردش بیشتر و با استراحت برطرف شود.

فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو از مهم ترین اقدام درمانی در جهت کاهش درد ، افزایش شانس موفقیت پس از جراحی ، افزایش قدرت ، بهبود توانایی حرکتی ، جلوگیری از خشک شدن زانو پس از جراحی تعویض مفصل زانو است. در ابتدای کار متخصص فیزیوتراپی دامنه حرکتی زانو را به دقت بررسی می کند و همچنین توانایی فرد بیمار در صاف کردن و خم کردن زانو بررسی می کند.
دامنه حرکت زانو معیاری بسیار مهم است ،که پس از جراحی اهمیت فراوانی در روند درمان با فیزیوتراپی بیمار دارد. فیزیوتراپیست تلاش می کند با به کار بردن متدهای مختلف در طی جلسات این دامنه حرکتی را افزایش داده تا بتواند انعطاف پذیری لازم را به زانوی بیمار بازگرداند.
مورد بعدی بررسی قدرت عضلات اطراف زانو است که متخصص فیزیوتراپی آن را در ابتدای کار ارزیابی می کند. قدرت عضلات بلافاصله پس از جراحی کاهش زیادی پیدا می کند که باید با برنامه ریزی صحیح آن را به حد طبیعی و نرمال قبل از جراحی رساند .
همچنین وجود تورم، التهاب، کبودی و درد زانو نیز بایستی بررسی شود.در نهایت پس از ارزیابی کامل بیمار برای دستیابی به مقاصد گفته شده فیزیوتراپیسات از درمان های اختصاصی شخص استفاده خواهد کرد.

فیزیوتراپی زانو در منزل بعد از عمل

افزایش یا ثابت ماندن وزنی که بعد از جراحی زانو ممکن است به وجود می آید، به کار پزشک و روش او بستگی دارد. پزشک شما ممکن است پس از عمل جراحی، به شما توصیه کند تا پیاده روی کنید و به تسریع بهبودی کمک کنید.

راه های مختلفی برای بازسازی زانو پس از جراحی وجود دارد، به طوری که دستورالعمل هایی که بعد از عمل جراحی انجام می دهید، بستگی به نظرات پزشک در دوره ریکاوری پس از عمل و متد انجام شده روی زانو در هنگام جراحی در کلینیک دارد.

بعضی از پزشکان زانوی شما را پس از جراحی در دستگاهی قرار می دهند که از طریق آن می توانید به آرامی زانوی خود را خم و تکان دهید.

ایا روش های سنتی برای درمان زانو درد وجود دارد؟

موبیلیزاسیون زانو برای حفظ حرکت مناسب کشکک و جلوگیری از خشکی و سفتی حرکت آن بسیار الزامی  است. یکی از عوارضی که بدنبال جراحیها ایجاد می شود چسبندگی و خشکی بافتهای اطراف است که مهم ترین آن خشکی کشکک است . در کنار حرکات ورزشی ، درمان های دستی به خوبی از چسبندگی و سفت شدن آن ها جلوگیری می کند.
هرچه ترمیم سریع تر ایجاد شود بیمار زودتر به فعالیت برمی گردد. بازگشت سریعتر بیمار به زندگی عادی  از عوارض بسیاری مثل خشک شدن مفصل ، ضعیف شدن و آتروفی عضلات جلوگیری می کند. برای ترمیم هر چه سریع تر می توان از موج قدرتمند لیزر پرتوان استفاده کرد که علاوه بر کاهش درد و ورم به افزایش حرکات مفصلی بیمار و تسریع بازسازی بافتی کمک زیادی می کند.

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل

هزینه درمان هر فرد با توجه به نوع بیماری و میزان آسیب دیدگی زانو متفاوت است. اما جالب است بدانید که در بسیاری از موارد هزینه فیزیوتراپی در منزل و در کلینیک فیزیوتراپی، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. در حقیقت هزینه ای که افراد برای استفاده از آژانس و شرکت در جلسات فیزیوتراپی پرداخت می کنند، با هزینه حضور پزشک در منزل برابری می کند. با این تفاوت که انجام فیزیوتراپی در منزل دارای مزایای بیشتری است

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل توسط سه نهاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی کل کشور و انجمن علمی و صنفی فیزیوتراپی ایران تعیین می گردد و کلیه پزشکان فیزیوتراپ با پایبندی به قانون تصویب شده، براساس مسافت، دستگاه های مورد استفاده و… هزینه مراجعه حضوری برای درمان افراد را اعلام می نمایند.

برای انجام فیزیوتراپی در منزل، پزشکان توصیه می کنند که محیط خانه کاملاً آرام و بدون سرو صدا باشد، چرا که برای انجام این کار هم پزشک و هم بیمار نیاز به تمرکز دارند و در فرایند فیزیوتراپی نباید هیچگونه وقفه ای ایجاد شود.

تعداد زیادی از بیماران وجود دارند که علاقه چندانی به انجام تمرینات در حضور سایر افراد ندارند و با انجام آن احساس خجالت می کند و به همین دلیل تمرینات را به درستی انجام نمی دهند، از این رو توصیه می شود که در مدت زمان انجام فیزیوتراپی تا حد امکان از ورود افراد دیگر جلوگیری شود.

سخن آخر : زانو یکی از مهمرین اعضای بدن می باشد که از سنین کودکی تا بزرگسالی ممکن است در بازه های زمانی مختلف بنا به دلایل متعددی تحت فشار قرار بگیرد و دچار آسیب های متعددی شود.حتما این دردها و آسیب ها را به خصوص در دوران کودکی جدی بگیرید که ممکن است در بزرگسالی این آسیب ها به دردهای غیر قابل تحمل تبدیل شود و باعث اخلال در زندگی روزمره شود.

اگر دردی در زانو خس کردین که ادامه دار بود حتما پیش متخصص ارتوپد مراجعه کنید و با معاینات لازم تحت درمان قرار بگیرید و این دردها را پشت گوش نیندازید تا در آینده دچار مشکلات بزرگ و عدیده نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =