فیزیوتراپی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی دیسک کمر
فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل
نوامبر 21, 2021
فیزیوتراپی دیسک گردن منزل
فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل
نوامبر 27, 2021

فیزیوتراپی سالمندان در منزل بیشتر برای افزایش توانایی سالمندان برای انجام کارهایشان به صورت مستقل است

فیزیوتراپی سالمندان در منزل در حقیقت ترکیبی از روش های درمانی مختلف مانند استفاده از درمان‌های الکتریکی، درمان‌های کششی، درمان با استفاده از جاذبه آهنربایی، لیزر درمانی و ماساژ درمانی است که مجموع آن‌ها با هدف افزایش و بهبود عملکرد عضلات سالمندان انجام می‌شود

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

خدمات فیزیوتراپی سالمندان در منزل

-انجام دادن انواع فعالیت ها و تمرین های درمانی در منزل برای سالمند

-توان بخشی به عضلات پا و زانو که بیشتر دچار ضعف و کم توانی می شوند.

-توان بخشی به بیمارانی که از ناحیه کمر دچار آسیب شده اند

-انجام تمرینات درمانی برای کاهش دادن به دردهای سیاتیک

-انجام تمرین های فیزیوتراپی برای رفع انحراف های ستون فقرات

 

فواید فیزیوتراپی در توانبخشی سالمندان

فیزیوتراپی در منزل و کاردرمانی نقش مهمی در توانبخشی افراد سالمند و بهبود کیفیت زندگی آن ها و افزایش سطح سلامت سالمندان دارد.لازم است پس  از افزایش سن فردهم چنان تحرک کافی داشته باشد زیرا کم تحرکی ناشی از افزایش سن موجب پوکی استخوان،تحلیل عضلات،خشکی مفاصل،ناتوانی فرد سالمند می شود.

فیزیوتراپی با استفاده از متدهای مختلف در بهبود شرایط سالمند و کاهش عوارض ناشی از سالمندی موثر است.هر گونه عامل محدود کننده حرکتی ماننددرد،عدم تعادل،سرگیجه،ناراحتی قلبی در فرد سالمند باید به موقع درمان شود تا عوارضی برای فرد سالمند نداشته باشد.

 

متدهای مختلف استفاده شده برای توانبخشی سالمندان

-تمرینات برای حفظ و افزایش قدرت عضلات

-آب درمانی و انجام تمرینات در آب برای کاهش فشار به مفاصل

-آموزش تمرینات متناسب با شرایط جسمی سالمند

-کشش عضلات و تاندون های کوتاه شده

-آموزش سالمندان در زمینه انجام صحیح فعالیتهای روزانه

-آموزش تمرینات تعادلی برای بهبود تعادل و کاهش خطر افتادن

انواع فیزیوتراپی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

سکته مغزی در اثر انسداد یا پارگی رگ های خونی در مغز ایجاد می شود. معمولا بعد از سکته مغزی عوارض متفاوتی در بدن بیمار خود را نشان می دهند. درمان فلج ناشی از سکته مغزی و راه رفتن بیماران سکته مغزی اغلب مشکل ساز هستند. انجام فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل به از بین بردن این عوارض یا کم کردن این مشکلات کمک شایانی میکند

با توجه به این که عارضه سکته مغزی در همه افراد یکسان نیست. به همین دلیل روند بهبودی در آنها نیز نتایج یکسانی نخواهد داشت. اما با اطمینان می توان بیان کرد که استمرار در درمان، نقش بسیار موثری خواهد داشت. در سکته های مغزی چون عوارض ممکن است بر قسمت احساسات و عواطف افراد تاثیر بگذارد انجام این خدمات در منزل و در کنار اطرافیان میتواند نقش موثرتری در نتیجه فیزیوتراپی  داشته باشد.

فیزیوتراپی کمر در منزل

کمردرد نیز یکی ازمواردی است که در سالمندان بسیار دیده می شود بنابراین  استفاده از خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل را قوت می بخشد. زیرا در زمان بروز دردهای کمر انتقال بیمار به مراکز درمانی ممکن است موجب بروز عوارض بیشتر شود. بیشتر دردهای ناحیه کمر به علت آسیب در دیسک کمر و اسپاسم های عضلانی رخ می دهد. البته بعد از عمل جراحی در این ناحیه نیز به فیزیوتراپی دیسک کمر نیاز است.

درمان انواع درد و دردهای مزمن سالمندان

درد گردن، کمر و مفاصل اغلب نتیجه گرفتگی یا ضعف ماهیچه‌ها، محدود شدن جریان خون و عدم تحرک است. این‌ مشکلات مواردی هستند که در زمان سالمندی برای هر شخصی می‌تواند به وجود آید. فیزیوتراپی سالمندان می‌تواند جریان خون، انعطاف پذیری، قدرت و تحرک اعضای بدن فرد سالمند را افزایش دهد. البته این کار با انجام حرکات خاص ورزشی و مناسب برای هر فرد صورت می‌گیرد.

متدهای مورد استفاده درفیزیوتراپی سالمندان

-استفاده از تحریک عضلات توسط امواج الکتریکی جهت تحریک و تقویت عضلات

-آب درمانی و تمرینات آبی در جهت کاهش فشار عضلات

-انجام تمرینات مختلف برای حفظ و افزایش قدرت عضلات

-استفاده ا ز تمرینات متناسب با وضعیت جسمانی سالمندان

-تمرینات مخصوص مفاصل برای کاهش تهدید خشکی و بهبود حرکتی مفاصل

-تمرینات تعادلی برای بالا رفتن سطح تعادل بدن و پیشگیری از افتادن

‎-تمرینات ورزشی قلبی و عروقی

اهمیت فیزیوتراپی در منزل برای سالمند

 

تعادل و راه رفتن از جمله مهمترین شاخصهاي استقلال عملكردي افراد سالمند به حساب مي آيند به طور کلی سالمندي دوره اي از زندگي بشر است كه با كاهش ظرفيت هاي فيزيولوژيكي و عملكرد حركتي همراه است

این افت عملكرد مي تواند نتيجه تحليل سيستمهاي عصبي، عضلاني، عوامل رواني و محيطي، سبك زندگي و ساير عوامل باشد

همه فاكتورهاي درگير در تعادل با پيشرفت سن، تحت تأثير فرايند پيري قرارميگيرند تغييرات به وجود آمده درجنبه هاي ارادي و غيرارادي حركت، نقش مهمي دربروز اين دگرگوني ها دارند.

هزینه فیزیوتراپی در منزل چقدر است؟

به طور کلی هزینه فیزیوتراپی در منزل با توجه به روش درمان و خدمات درخواستی بیمار محاسبه خواهد شد و همچنین تعداد جلسات بستگی دارد .

 

آیا بیمه به فیزیوتراپی سالمند در منزل  تعلق می گیرد؟

در صورتی که فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل انجام شود و فرد سالمند واجد شرایط رجوع به کلینیک و درمان در کلینیک نباشد، بیمه بخشی از هزینه را تقبل می کند و هزینه ی پرداختی بیمار کمتر می شود. بیمه طبق تعرفه شرکت خود درصدی از هزینه فیزیوتراپی را تقبل خواهد کرد

در آخر باید گفت که در سالهای اخیر  استفاده از فیزیوتراپی در منزل گسترش چشمگیری داشته است و سالمندان و افراد کم توان بسیار از این خدمت استفاده می کنند. همین امر باعث شده تا مراکز خدمات درمانی در منزل فیزیوتراپی را نیز در خدمات خود ارائه دهند.

فیزیوتراپی در منزل در اکثر موارد هیچ تفاوتی با مراکز ندارد زیرا تمام آنچه نیاز است به منزل بیمار برده خواهد شد، اما این مزیت را دارد که فرد در منزل خود تحت درمان قرار میگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =