ایا برای دیسک کمر فیزیوتراپی در منزل مفید است؟

اموزش فیزیوتراپی در منزل
چند آموزش خوب برای فیزیوتراپی در منزل
آوریل 13, 2022
فیزیوتراپی مچ دست منزل
فیزیوتراپی مچ دست در منزل
آوریل 17, 2022

دیسک کمر یا ستون فقرات یک تشخیص تقریبا متداول است که زمانی اتفاق میفتد که بخش داخلی ژل مانند یک دیسک (به نام هسته پالپوسوس) از میان یک قسمت پاره‌شده از لایه بیرونی دیسک (به نام آنولوس) بیرون بزند. هدف از فیزیوتراپی دیسک کمر در خانه ، کاهش درد و یا بهبود شرایط بوجود امده برای بیمار بر اثر این عارضه است.

این مشکل می تواند در هر یک از سه قسمت ستون فقرات (گردن، قفسه سینه یا کمر) اتفاق بیفتد، اگرچه در ناحیه تحتانی کمر بیشتر متداول است. در حالی که دیسک ها معمولا به جذب فشارهای وارده بر ستون فقرات کمک می کنند، فتق دیسک کمر می تواند زندگی روزانه را برای فرد بیمار سخت و طاقت فرسا کند.

خوشبختانه، فیزیوتراپی دیسک کمر در خانه قادر است علائم این مشکل چالش برانگیز را تا حد قابل قبولی بکاهد. این مقاله به بررسی نحوه سنجش فتق دیسک کمر، فیزیوتراپی اولیه و دایم، تمرینات مربوطه و پیشگیری می پردازد.

فیزیوتراپی در منزل دیسک کمر اموزش

مرحله سنجش فیزیوتراپی دیسک کمر در خانه

  • مشخص شدن فتق دیسک در اسکن رزونانس مغناطیسی فتق دیسک کمر معمولا به این معنی نیست که شما درد خواهید داشت. می تواند منجر به علائم مختلفی شود.
  • فتق در ستون فقرات کمری بسته به ناحیه آن ممکن است منجر به  کمردرد بشود یا نشود. همچنین اگر مواد دیسک با یکی از اعصاب نخاعی در این قسمت تماس پیدا کند، می‌تواند منجر به احساس درد در باسن یا پاها شود. اگر پینچینگ یا فشردگی عصب اتفاق بیفتد، احتمال دارد در پاهای خود ضعف، گزگز یا بی حسی داشته باشید.
  • فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می تواند باعث ایجاد درد یا اسپاسم در گردن و تیغه شانه (کتف) شود. اگر این بیماری تا جایی پیشروی کند که فتق عصب را در ناحیه تحت فشار قرار دهد، درد احتمال دارد یکی از بازوهای شما را پایین بیاورد و باعث بی حسی، گزگز، یا احساس ضعف در بازو، دست یا انگشتان گردد.
  • فتق دیسک قفسه سینه (وسط پشت) نادرتر است و علائم آن مقداری منتشرتر است. در اکثر موارد، فتق در این قسمت باعث درد شکم، قسمت بالایی کمر یا کمردرد می شود. این علائم می تواند به یک یا هر دو پا گسترش پیدا کرده و منجر به ضعیف شدن اندام شود.
  • به دلیل تنوع فراوان  قسمت هایی که علائم ممکن است در آنها اتفاق بیفتد، متخصص فیزیوتراپی در منزل در وهله ارزیابی فیزیوتراپی دیسک کمر در خانه ، باید با یک سنجش کامل شروع کند. فیزیوتراپیست علاوه بر این که از شما در مورد منشأ وضعیت شما می پرسد، ستون فقرات شما را برای سنجش تحرک و محل درد شما نیز رسیدگی می کند.

 

فیزیوتراپی برای دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق میفتد که بالشتگ غضروفی میان مهر های کمر (دیسک) پاره می شود و هسته ژلاتینی مرکزی دیسک به بیرون نشت پیدا می کند. بیرون زدگی دیسک می تواند با یک ترومای غیرمنتظره یا با فشار طولانی مدت روی کمر سبب شود. این مشکل معمولا در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی اتفاق می افتد و احتمال پدیدار شدن آن در مردان دو برابر زنان می باشد.دیسک بین مهره ای در ناحیه های گوناگون ستون فقرات من جمله گردن، پشت یا کمر احتمال دارد دچار صدمه یا پارگی شود. اما پارگی دیسک در کمر به ویژه مهره های انتهایی کمر بیشتر است. خم و راست شدن و بلند کردن های بار و وسیله های تکراری، انجام ورزش های تحمل وزن، چاقی، استعمال دخانیات، حالت بدنی نامناسب (مانند گودی کمر غیر معمول) عوامل مستعد کننده بروز پارگی دیسک کمر هستند. خوشبختانه در اغلب موارد دیسک کمراحتیاجی به عمل جراحی ندارد و به خوبی با فیزیوتراپی برطرف می شود.. فیزیوتراپی اکثرا نقش مهم و اصلی در ترمیم بیرون زدگی دیسک کمر دارد.

 

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپیست پس از سنجش بیمار برای هر شخص برنامه درمانی شخصی به او را در نظر می گیرد. فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر شامل نکات زیر است:

  •  بدست اوردن دوباره حرکات طبیعی ستون فقرات و لگن
  • کاهش احساس درد
  • برگشت بیمار به فعالیت های روزانه زندگی
  • جلوگیری از ایجاد صدمه بیشتر
  • بالا رفتن کیفیت زندگی

 

نحوه فیزیوتراپی برای دیسک کمر

روش های فیزیوتراپی برای دیسک کمر به نوعی است که سبب کاهش درد می شوند. همچنین با فیزیوتراپی به شما آموزش داده می شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر چه کنید.

روش های مختلف فیزیوتراپی برای دیسک کمر وجود دارند. روش هایی مثل ماساژ عمقی بافت ها، استفاده از گرما یا سرما و آب درمانی، سبب کاهش درد می شود و بدن را ریلکس می کنند.

 

فیزیوتراپی برای پارگی دیسک کمر

یکی از شیوه های درمان فیزیوتراپی برای دیسک کمر، شیوه درمانی مکنزی است. بعضی از بیماران فکر می کنند که مکنزی تنها یک سری از ورزش ها و حرکات مختص دیسک کمر است. درحالیکه روش مکنزی مجموعه ای شامل سنجش، درمان های دستی و ورزش های تخصصی می باشد. روش درمانی مکنزی برای بهبود کمردرد، در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط آقای رابین مکنزی که یک فیزیوتراپیست در کشور نیوزیلند بودند، مطرح شد. مکنزی توصیه می کند تمرینات صاف کننده (اکستانسوری) ستون فقرات موجب بهبود علایم بیماران گرفتار به بیرون زدگی دیسک کمر می شوند. فیزیوتراپی با روش مکنزی موجب سنترالیزه شدن کمردرد و درد سیاتیک می شود. بدین معناست که درد تیرکشنده در پشت پا که مرتبط به عصب سیاتیک است درمان شده و درد به سمت کمر منتقل می شود. فیزیوتراپیست پس از سنجش بیمار در صورت صلاح دیدن این ورزش ها را تجویز و آموزش می دهد.

 

مرحله اولیه فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

  • تا ۴۸ ساعت اول بعد از فتق دیسک به طور معمول  دردناک ترین زمان است و محتمل است از وخیم تر شدن وضعیت ۲۴ ساعته خود بترسید. در حالی که اضطراب امری معمول است، فیزیوتراپیست شما به طور معمول اهمیت فعال ماندن و دوری از استراحت در رختخواب را به شما آموزش می دهد.
  • ورزش‌های هوازی سبک، مثل پیاده‌روی یا شنا، می‌توانند به کم کردن اسپاسم عضلانی و تسکین قسمتی  از درد کمک کنند. تمرینات آرام بخش تقویتی و تحرکی نیز اکثرا برای حمایت از ستون فقرات پیشنهاد می شود.
  • علاوه بر این، استفاده از دستگاهی به نام کشش کمری که به کم کردن فشار روی اعصاب نخاعی شما کمک می‌کند نیز ممکن است در کوتاه‌مدت موثر باشد. هر یک از این متد های فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می‌تواند به شما کمک کند زودتر به حالت اولیه برگردید بدون اینکه علائم شما بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =