فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل
فیزیوتراپی سالمندان در منزل
نوامبر 27, 2021
فیزیوتراپی در منزل غرب تهران
فیزیوتراپی در منزل غرب تهران
آوریل 12, 2022

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل می تواند در موارد خفیف تا متوسط درد و مشکلات بیمار را تخفیف داده و از انجام عمل جراحی جلوگیری کند.انجام فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل با استفاده از دستگاه های ساده فیزیوتراپی و یا بهره مندی از حرکات اصلاحی و ورزشی انجام می شود.

و برای بیمارانی که دچار مشکلات حاد حرکتی هستند، استفاده از تجهیزات پیشرفته نیازمند دستگاه هایی است که در مراکز مراقبتی به کار برده شده اند.

علت انجام فیزیوتراپی دیسک گردن

برای کاهش اسپاسم ها و دردهای کوچک و رفع خستگی شما می توانید  از فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوید. هر چند برخی از بیماری ها مانند آرتروز گردن نیز می توان از فیزیوتراپی گردن در منزل استفاده نماید

بیرون زدگی دیسک گردن سبب وارد شدن فشار به ریشه های عصبی نخاعی که از آن ناحیه عبور می کنند شده و به همین دلیل سبب بروز درد و ناراحتی برای فرد شده این وضعیت همچنین موجب انتشار درد به دیگر اندام ها و همچنین اختلال در عملکرد سایر اندام ها می شود ، بیرون زدگی دیسک همچنین سبب ایجاد واکنش های التهابی در این منطقه شده که این وضعیت نیز منجر به بروز درد و التهاب در ناحیه گردن می شود.

علائم دیسک گردن چیست

  • -احساس درد شدید در گردن بطوری که مانع از حرکت دادن گردن و یا چرخاندن گردن می شود.
  • -انتشار درد به شانه های ، دست ها و تشدید درد با حرکت دادن گردن یا چرخش گردن به اطراف
  • -دردهای عضلانی دست ها
  • -سردرد و سرگیجه
  • -گزگز و سوزن سوزن شدن دست اندام های فوقانی
  • -اختلال در عملکرد دست ها

 

اهداف فیزیوتراپی گردن در منزل

  • -اهش درد و سفتی
  • -افزایش دامنه حرکت
  • -تقویت عضلات سر و گردن

 

فیزیوتراپی گردن

 فیزیوتراپی به عنوان یکی از بهترین روش‌های موجود برای درمان درد گردن در نظر گرفته می‌شود. متخصص فیزیوتراپی ابتدا به انجام معاینه جسمانی می‌پردازد تا دامنه حرکات گردن و میزان محدودیت‌های حرکتی ناشی از درد را ارزیابی نماید سپس با توجه به نتایج حاصل از معاینات اولیه به طراحی برنامه درمان خواهد پرداخت. بیمار و متخصص فیزیوتراپی با یکدیگر همکاری نزدیک دارند تا همه انتظارات و اهداف درمانی پوشش داده شود. به طور کلی هدف از درمان، تسکین درد گردن و گذراندن هرچه سریع‌ تر دوران بهبود است.

متخصص فیزیوتراپی بر بهبود حالت بدن تمرکز می‌‌کند تا عضلات گردن سریع زودتر بهبود یابند و از بروز آسیب دیدگی مجدد در آینده پیشگیری گردد. پزشک برای کمک به بیمار از روش‌های دیگری مانند کمپرس گرم، اولتراسوند تراپی یا تحریک الکتریکی استفاده خواهد کرد. روش‌های مراقبت در منزل نیز می‌توانند به تسکین درد گردن کمک کنند. متخصص فیزیوتراپی به منظور کنترل مشکلات گردن از روش‌های درمانی مختلف استفاده می‌‌کند.

فیزیوتراپی گردن چگونه انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی گردن دارای دو مرحله است :

  • مرحله اول تشخیص ابتدایی با معاینه و ارزیابی دقیق توسط فیزیوتراپیست‌های با تجربه و متخصص اولین مرحله در فیزیوتراپی است
  • مرحله دوم برنامه ریزی و روش‌های‌ درمانی دقیق و کامل است که برای کاهش درد و اسپاسم می توان از روش‌های مختلفی در بکار گیری دستگاه‌های الکتروتراپی مثل  لیزر کم توان و پر توان، و در مراحل حاد سرما درمانی و مراحل مزمن گرما درمانی و کشش گردن استفاده می‌شود.

 

عوارض فیزیوتراپی گردن

درمان فیزیوتراپی گردن برای بیمار معمولا بدون درد است. اما ممکن است که بیمار عوارضی مانند سردرد، بدتر شدن درد گردن، و بی حالی را به ویژه در جلسات ابتدایی فیزیوتراپی تجربه کند که علت آنها معمولا شروع درمان و آغاز تطبیق بدن با درمان است.

در صورتی که این عوارض رخ داد، به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید. معمولا با ادامه جلسات فیزیوتراپی و تطبیق بدن با درمان، عوارض احتمالی برطرف شده و بهبود مورد نظر حاصل می شود

برخی از درمان های دستی برای افرادی که مبتلا به بیماری های عروقی در گردن همانند گرفتگی شریان کاروتید یا آرتروز پیشرفته مفاصل هستند، نا مناسب و خطرناک می باشد. این مشکلات معمولا در افراد مسن رخ می دهد. فیزیوتراپیست شما پیش از آنکه درمان تان را شروع کند، خطرات ناشی از درمان دستی را برای شما بررسی خواهد کرد.

 

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل  برای چه افرادی لازم است؟

فیزیوتراپی گردن شاخه ای از متدهای توانبخشی در جهت بهبود انواع آسیب ها و دردهای گردن بوده و در بسیاری از موارد، کاربرد دارد.

باید گفت این روش درمانی می تواند از به وجود آمدن آسیب های گردنی جدی تر، جلوگیری کند. هنگامی که شخص دچار درد در ناحیه دست ها، کتف، شانه و همچنین قفسه سینه می شود و یا در صورت احساس و بروز علائمی از جمله فلج و ضعف عضلانی، اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی، سوزن سوزن شدن و بی حسی در گردن، بازو و شانه، باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و به تشخیص و درمان این عوارض و مشکلات بپردازد.

البته ممکن است فرد دچار بیماری خاصی باشدو یا بر اثر ضربه و فشار، دچار مشکل و آسیب شود. پزشک بعد از تشخیص بیماری و آسیب، فرد را نزد فیزیوتراپیست می فرستد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

به طور کلی بروز دیسک گردن با علائم درد، بی‌حسی و گزگز کردن دست‌ها همراه است، به‌طوری که در مراحل خفیف فرد طاقت تحمل درد‌ها را دارد، اما با مزمن شدن درد حتی فعالیت‌های روزانه و خواب فرد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عملکرد فردی را با اختلال مواجه می‌کند

در صورتی که دردهای شما م داوم باشد و با استراحت و درمان خانگی دیسک گردن بهبود نیابد، باید مراجعه به پزشک در اولویت کارها قرار بگیرد.

ورزش های فیزیوتراپی گردن

در واقع ورزش های فیزیوتراپی گردن با دو هدف درمان و پیشگیری انجام می دهند. تمرینات پیشگیری مناسب افرادی است که به دلیل سبک زندگی و نوع کار به عنوان مثال کار پشت میز و کار کردن با کامپیوتر در ساعات طولانی ،مستعد به وجود آمدن درد در گردن می باشند.افراد بایست تمرینات پیشگیری را به صورت مداوم انجام دهند که مانع از ایجاد گردن درد شوند.ولی ورزش های درمانی و فیزیوتراپی گردن برای بیماران انجام می شود  که به هر دلیلی دچار درد و بی ثباتی در قسمت ستون فقرات گردن خود هستند.

1 دیدگاه

  1. فیزیوتراپی دیسک گردن گفت:

    […] بیشتر در مورد فیزیوتراپی در منزل یا دیسک گردن اینجا کلیک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهار =