فیزیوتراپی سکته مغزی منزل

فیزیوتراپی منزل تهران
فیزیوتراپی در منزل ۰۹۱۲۸۳۳۲۸۲۱
آوریل 4, 2021
فیزیوتراپی دیسک کمر
فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل
نوامبر 21, 2021

فیزیوتراپی سکته مغزی ،هنگامی که سکته مغزی رخ می دهد برای این که بیمار دوباره به توانایی برسد، نیاز به فیزیوتراپی سکته مغزی دارد. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل می تواند انجام شود. در این مطلب قصد داریم در مورد سکته مغزی و فیزیوتراپی صحبت کنیم.

 

سکته مغزی چیست؟

وقتی که خون رسانی که مغز دچار اختلال شود، سکته مغزی می تواند رخ بدهد. در اثر سکته مغزی فرد می تواند جان خود را از دست بدهد. گاهی هم این اتفاق نمی افتد. هنگامی که سکته مغزی رخ دهد، در واقع این سلول های مغزی هستند که می میرند. از آن جا که مدیریت و کنترل کل بدن در دست مغز است، طبیعی است که در صورت آسیب به سلول های مغزی بدن دچار اختلال شود.

 

فیزیوتراپی در منزل سالمندان

 

سکته مغزی چند نوع است؟

به طور کلی دو نوع سکته مغزی داریم. که در ادامه هر یک از آن ها را برای شما توضیح می دهیم.

  • سکته مغزی ایسکمی

بیش از ۸۰ درصد سکته ها از نوع سکته مغزی ایسکمی هستند. در این نوع سکته مغزی، خون لخته می شود و باعث بسته شده رگ ها می شود. در نتیجه این انسداد، خون به مغز نمی رسد و سکته اتفاق می افتد.

  • سکته مغزی خون ریزی دهنده

در این نوع سکته مغزی که نسبت به نوع قبلی کمتر اتفاق می افتد، فرد در اثر پارگی رگ های مغزی دچار خون ریزی مغزی می شود و سکته می کند.

 

سکته مغزی چه نشانه هایی دارد؟

سکته مغزی علائم و نشانه هایی دارد که می تواند به شما هشدار دهد. یکی از علایم سکته مغزی این است که فرد حس می کند صورتش بی حس شده یا این که حس می کند یک طرف بدنش را احساس نمی کند. علامت دیگری که برای سکته مغزی وجود دارد این است که فرد در بینایی خود دچار اختلال می شود.

گاهی فرد به صورت ناگهانی نمی تواند با اطرافیان خود صحبت کند و حرف های آن ها را متوجه شود. سرگیجه گرفتن به صورت ناگهانی و عدم تعادل یکی از نشانه های سکته مغزی می تواند باشد. همچنین داشتن سردرد شدید بدون دلیل هم جزو علایم سکته مغزی است.

 

سکته مغزی چرا اتفاق می افتد؟

سکته مغزی به علل مختلفی می تواند رخ دهد. بالا رفتن سن افراد، چاقی و عدم تحرک، ورزش نکردن و سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد سکته مغزی شود. برخی افراد که بیماری هایی مانند دیابت هستند یا این که مشکل فشار خون دارند، می توانند به سکته مغزی دچار شوند. البته رعایت نکات و همچنین داشتن سبک زندگی سالم در سلامتی و پیشگیری از سکته مغزی تاثیر زیادی دارد.

 

بعد از سکته مغزی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از این که فردی دچار سکته مغزی شد، مشکلات مختلفی در بدن او ممکن پیش بیاید. یکی از شایع ترین اثرات سکته حرکات بدن و فلج شدن است. ممکن است فرد برای همیشه یا به صورت موقت فلج شود. همچنین دچار بی اختیاری در دفع شود یا این که در بلعیدن غذا و صحبت کردن هم دچار مشکلاتی شود. بسیاری از افراد بعد از سکته مغزی دچار افسردگی هم می شوند. در حافظه آن ها اختلال ایجاد می شود.

 

چگونه از سکته مغزی پیشگیری کنیم؟

با داشتن سبک زندگی سالم می توانید از بیماری ها از جمله سکته مغزی جلوگیری کنید. داشتن سبک زندگی سالم به این صورت است که شما از دخانیات دوری کنید. ورزش کنید. از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنید. غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی سکته مغزی یکی از اقداماتی است که برای بیمار انجام می شود تا عوارض سکته در او کاهش پیدا کند. هدف از فیزیوتراپی برای فردی که دچار سکته مغزی شده این است که دوباره توانایی تحرک داشته باشد. برای فیزیوتراپی کسی که سکته مغزی داشته، از برنامه تمرینی مخصوصی برای بیمار استفاده می شود تا بیمار دوباره توانایی خود را بدست بیاورد.

 

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی منزل ،برخی بیماری برای رفتن به مرکز  فیزیوتراپی دچار مشکل هستند. به این دلیل که تواناتی حرکتی لازم را ندارند. به همین دلیل، فیزیوتراپی برای آن ها در منزل انجام می شود. با کمک فیزیوتراپی، بیمار می تواند از خشک شدن مفصل ها جلوگیری کند. عضلاتی که دچار ضعف هستند را دوباره تقویت کند و میزان انعطاف پذیری در مفاصل را افزایش دهد.

 

مزایای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل چیست؟

کسی که سکته مغزی داشته، در خانه باید به صورت جدی برنامه های فیزیوتراپی در منزل خود را دنبال کند. مزیت این کار این است که بیمار در زمان کوتاه تری می تواند راه برود. همچنین دامنه حرکتی خود را با تمرینات مخصوص افزایش دهد. در تخت خود به تنهایی می تواند جا به جا شود و برای حفظ تعادل به کسی نیاز نداشته باشد.

 

فیزیوتراپی چه فایده ای دارد؟

از آن جایی که در اثر سکته مغزی مشکلات متعددی برای بیمار ایجاد می شود، فیزیوتراپی برای او لازم می شود. فیزیوتراپی در بیمارستان برای بیمار انجام می شود و پس از ترخیص و بازگشت به منزل هم فیزیوتراپی وسط متخصص برای او انجام می شود.

 با کمک فیزیوتراپی،‌ بیمار می تواند دوباره اندام های خود را به کار گیرد و نیازی به کمک دیگران برای بلند شدن و نشستن نخواهد داشت. همچنین میزان درد بیمار کاهش پیدا می کند و به تدریج بیمار به استقلال می رسد.

 

تمرینات حرکتی برای بیمار

یکی از تمریناتی که توسط تراپیست برای بیمار انجام می شود، تمرینات مربوط به مهارت های حرکتی است. هدف از این تمرین ها این است که بیمار دوباره عضلات ضعیف شده خود را تقویت کند. تعادل خود را حفظ کند و بتواند راه برود. برای انجام این تمرین ها از وسایل کمکی استفاده می شود که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:

  • استفاده از عصا
  • استفاده از ویلچر
  • استفاده از واکر
  • استفاده از پریس مچ پا

 

چه متدهایی در فیزیوتراپی انجام می شود؟

در فیزیوتراپی فردی که دچار سکته مغزی شده، از متدهای مختلفی استفاده می شود. یکی از این متدها، تکنولوژی رباتیک است. این تکنولوژی به اندام های فرد کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند. این کار با انجام حرکت های مکرر انجام می شود.

استفاده از واقعیت مجازی، متد جدیدی است که امروزه برای بیماران سکته مغزی استفاده می شود. تحریک مغناطیسی نیمکره سالم، متدی است که برای ایجاد تعادل استفاده می شود.

 

مهارت های حرکتی به دو دسته تقسیم می شوند.

مهارت های حرکتی در فیزیوتراپی به دو دسته ظریف و خشک تقسیم می شوند. هدف از انجام این مهارت های حرکتی بازیابی توامندی عضلات مختلف بدن است. برای انجام تمرینات مربوط به مهارت های حرکتی از ابزارهای مناسب استفاده می شود.

 

مهارت های حرکتی ظریف

برای این که بیمار بتواند کارهایی مانند دکمه بستن، نوشتن و غیره را انجام دهد لازم است که چابکی لازم را داشته باشد.تمرین هایی که مربوط به این مهارت هستند، با هدف افزایش توانایی بیمار در مواردی مانند غذا خوردن انجام می شود.

 

مهارت های حرکتی درشت

این مهارت ها شامل حرکت هایی مانند راه رفتن و حرکت منظم دست و پاها می شود. مهارت های حرکتی درشت به معنی انجام تمرینات مخصوص عضلات بزرگ است.

 

بیوفیدبک

روشی است که در آن نتیجه و تاثیرات زود مشاهده می شود. برای مثال می توان به تمرین دادن عضلات مربوط به خندیدن اشاره کرد. تراپیست از این روش استفاده می کند تا عصلات فلج شده دوباره بازیابی شوند.

تمرینات کششی

یکی از تمریناتی که برای بیماران انجام می شود، تمرینات کششی است. بعد از سکته مغزی عصلات فرد دچار سفتی یا شل شدگی می شوند. این اتفاق به دلیل زیاد شدن تونوس عضلانی است. تراپیست از تمرین های کششی با این هدف استفاده می کند تا عضلات بیمار دچار گرفتگی و کوتاهی نشوند.

تمرین های مربوط به کتف

بعد از سکته مغزی ممکن است که بیمار از ناحیه کتف دچار مشکل شود. اگر کتف مشکل داشته باشد، نمی تواند دست خود را بالا ببرد. همچنین برای حرکت دست دادن خود دچار درد می شود. تراپیست برای این که بیمار بتواند دوباره عضلات مربوط به این قسمت را بازیابی کند و بدون درد دست خود را بالا ببرد، از تمرینات متحرک سازی استفاده می کند.

 

فیزیوتراپی موثر چگونه است؟

اگر واقعا قصد دارید تا در فیزیوترایی زودتر به نتیجه برسید، میزان همکاری شما خیلی تاثیر گذار است. مهم است که شما چقدر در این کار انگیزه دارید. همچنین هر چقدر میزان همکاری شما با تراپیست بیشتر باشد، نتیجه دلخواه را زودتر می گیرید. جلسات باید به صورت مرتب و منظم انجام شود. همچنین گوش کردن به توصیه های تراپیست در فیزیوتراپی شما تاثیر می گذارد.

 

تمرینات تراپیست را با کمک اعضای خانواده انجام دهید.

برای این که هر چه زودتر توانایی خود را بدست بیاورید، یکی از روش های موثر تمرین با اعضای خانواده است. به این معنی که حتی بعد از اتمام جلسه، تمرین هایی که تراپیست با شما انجام داده را دوباره با اعضای خانواده انجام دهید. مزیت این کار کوتاه شدن دوره فیزیوتراپی شما است.

جمع بندی

نداشتن سبک زندگی سالم، بیماری های زمینه و غیره می توانند باعث بروز سکته مغزی در افراد شوند. اگر فردی دچار سکته مغزی شود، مشکلات محتلفی از جمله در تحرک برای او پیش می آید. برای این که بیمار دوباره بتواند بدن خود را بازیابی کرده و توانایی تحرک داشته باشد، تمرینات مروبط به فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل را انجام می دهد. هرچند که در بیمارستان هم فیزیوتراپی سکته مغزی انجام می شود.

 

حامد احمدی گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =