آب درمانی زانو

فیزیوتراپی در منزل
فیزیوتراپی زانو در منزل
فوریه 20, 2019
تزریق-ژل-و-کورتون-در-زانو
تزریق ژل به زانو
مارس 3, 2019

آب درمانی زانو برای درمان برخی بیماری‌های زانو مثل آرتروز زانو و بیماری‌های مرتبط با روماتیسم مفصلی زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد در کل باید گفت که در آب درمانی از آب برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود . آب درمانی  روش درمانی است که مربوط به قرن‌های اخیر است.

آب درمانی (هیدروتراپی) و هیدروترمال تراپی یک روش سنتی برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها، در بسیاری از فرهنگ‌ها مثل روم، چین و ژاپن  مورد استفاده قرار میگرفته است آب‌درمانی به معنی استفاده از آب با اهداف درمانی می‌باشد

از آب با  روش‌ها و درجه حرارت‌های متفاوت می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد در آب‌درمانی زانو از خواص آب برای ورزش و تغییر شدت آن استفاده می‌شود. آب درمانی شامل روش‌های متنوع درمانی می باشد  و انتخاب هر روش به علت به وجود آورنده درد در زانو بستگی دارد.

آب درمانی زانو شامل استفاده از بخار و یخ و نیز آب گرم، ولرم یا سرد است. به اکثر بیماران  مبتلا به درد و خشکی مزمن عضلات استفاده از آب گرم را توصیه میشود ، هرچند آب سرد نیز می‌تواند در تسکین درد بیمار  بسیار موثر باشد البته  در صورتی که بلافاصله بعد از ورزش مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند بطور قابل قبولی  سبب کاهش درد پس از ورزش گردد.

در روش آب درمانی زانو آب گرم می‌تواند درد و خشکی ناشی از آرتروز زانو و آسیب‌های زانو را تسکین دهد البته نکنه مهم در اینجا این است که در مراحل حاد آسیب از گرما استفاده نکنید وبرای کاهش التهاب از سرما استفاده کنید گرمای مرطوب در مقایسه با گرمای خشک سریع‌تر و عمیق‌تر به داخل بافت‌ها نفوذ می‌کند.

اب درمانی

مصارف آب‌درمانی زانو

آب‌درمانی  زانو در شرایط خاصی در درمان درد زانو با آب درمانی می تواند مفید باشد که از جمله آن میشود به موارد زیر اشاره کرد :

  • ۱-آسیب رباط‌های صلیبی پشتی و جلویی
  • ۲-پس از جراحی‌هایی از جمله تعویض کشکک زانو، بازسازی رباط صلیبی جلویی و غیر
  • ۳-آرتریت زانو- هم آرتروز زانو و هم روماتیسم زانو
  • ۴-خشکی و گرفتگی زانو

 

انواع آب‌درمانی زانو

آب درمانی اغلب در مراکز بهداشتی، اسپاها و یا در خانه انجام می‌شود. انواع متداول روش‌های اب درمانی عبارتند از:

 

۱-واتسو ( شیاتسو با آب)

نوعی ماساژ در اب است که طی ان یک درمانگر تکنیک‌های ماساژ را در حالی که بیمار به راحتی در یک استخر آب گرم شناور است برای او اجرا می‌کند.

۲-حمام آب گرم

بسته به نوع مشکل و بیماری ، فرد حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم قرار می‌گیرد. در این حین ممکن است از موادی مثل نمک‌های اسپا، گل‌های معدنی، روغن‌های آروماتراپی، زنجبیل، گل مور و نمک دریایی هم استفاده شود.

۳-حمام بخار یا حمام ترکی

اتاق‌های بخار با هوای گرم و مرطوب پر می‌شود. گفته می‌شود که بخار به دفع ناخالصی‌ها از بدن کمک می‌کند.

۴-سونا

هوای خشک و گرم، تعریق را زیاد می‌کند.

۵-کمپرس کردن

برای انجام این روش‌حوله‌هایی را در آب گرم و یا سرد خیس می‌کنند و سپس در یک منطقه خاص روی بدن قرار می‌دهند. کمپرس سرد باعث کاهش التهاب و تورم می‌شود، در حالی که کمپرس گرم باعث افزایش جریان خون و کاهش گرفتگی عضلات می‌شود.

۶-پیچیدن فرد در حوله و ملحفه

در حالی که فرد دراز کشیده است، بدنش با ملحفه‌های مرطوب و سردی از جنس فلانل، سپس حوله‌های خشک و سپس پتو پوشانده می‌شود. واکنش بدن این است که گرم شده و ملحفه‌های مرطوب را خشک می‌کند. از این روش برای درمان سرماخوردگی، اختلالات پوستی و دردهای عضلانی استفاده می‌شود.

۷-هیدروتراپی متضاد

در انتهای دوش گرفتن، درجه حرارت را تا جایی که می‌توانید تحمل کنید پایین بیاورید ( آب نباید خیلی یخ باشد). بعد از ۳۰ ثانیه شیر آب را ببندید. بعضی افراد برای سه نوبت متوالی آب را گرم و سرد کرده و در نهایت کار را با آب سرد پایان می‌دهند

۸-استفاده از جوراب‌های گرم

یک جفت جوراب پنبه‌ایی بردارید، آن‌ها را کاملا مرطوب کرده، خوب فشار دهید و سپس بپوشید. حال یک جفت جوراب پشمی خشک روی آن‌ها به پا کرده و به رختخواب بروید. صبح آن‌ها را در بیاورید. گفته می‌شود جوراب سرد و مرطوب گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد و به رفع تراکم خون و اخلاط در نواحی بالایی بدن کمک می‌کند.

۹-گرم‌اب درمانی، حوله‌ی آب گرم، کمپرس آب گرم

برای درمان بیماری‌های حاد مانند سرماخوردگی قفسه سینه و سرفه انجام می‌شود. گفته می‌شود که این روش به از بین بردن علائم این بیماری‌ها کمک کرده و طول مدت بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

۱۰-آب درمانی با انجام تمرینات ورزشی در استخر

ورزش کردن در یک استخر آب گرم. در آب گرم جاذبه کمتر شده و فرد راحتتر می‌تواند حرکات ورزشی انجام دهد. این نوع اب درمانی برای کمر درد ، آرتریت و سایر بیماری‌های اسکلتی عضلانی مفید است. بر خلاف ایروبیک در آب، تمرینات آب درمانی آهسته و کنترل شده اجرا می‌شوند. این تمرینات اغلب زیر نظر یک فیزیوتراپیست انجام می‌شوند.

مزایای آب‌ درمانی زانو  عبارتند از

  • ۱-کاهش گرفتگی عضله
  • ۲-تقویت عضلات ضعیف
  • ۳-بهبود تعادل و هماهنگی
  • ۴-بازیابی عضلات فلج شده
  • ۵-افزایش گردش خون
  • ۶-تسکین درد
  • ۷-افزایش دامنه‌ی حرکتی مفصل

آب درمان زانو برای چه دردهایی کاربرد دارد؟

آب درمانی برای زانو دردرمان برخی بیماری‌ها زانو  استفاده می‌شود مثل آرتروز زانو و بیماری‌های مرتبط با روماتیسم مفصلی زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد در آب درمانی  زانو استفاده از حمام آب گرم، سونا و پوشش‌های گرم کننده، علاوه بر آب به تأثیر درجه حرارت آن هم باید  توجه کرد

معمولاً دمای آب برای آب درمانی زانو  بین ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتیگراد است که از دمای آب در استخرهای معمولی شنا قطعا  متفاوت است همچنین باید بدانید که . آب درمانی  زانو با شنا کردن تفاوت دارد زیرا شامل انجام برخی تمرینات درمانی خاص در استخر آب گرم می‌شود.

آب درمانی زانو چگونه به بهبود بیماری کمک می‌کند؟

در آب وزن بیمار  کمتر احساس شده و  بنابر این فشار کمتری به مفاصل زانو می‌آید که با این وجود می‌توان طیف گسترده‌تری از حرکات را در مفاصل انجام داد و همچنین گرمای آب  استخر کمک می‌کند تا عضلات بیمار  آرام شده و درد در مفصل کاهش پیدا کند  تا بتوانید برخی تمرینات ورزشی را انجام دهید.

تاثیر آب درآب درمانی  برای زانو درد به این صورت است که آب برای حرکت مفاصل یک مقاومت ایجاد می‌کندو با فشار دادن پاها برخلاف جهت آب، شما می‌توانید ماهیچه‌های پا را هم تقویت نمایید.

 

روش‌های متفاوت و متعددی دیگری بعنوان آب درمانی وجود دارد. از جمله این  روش‌ها عبارتند از:

دوش گرفتن، حمام کردن و حمام‌های طبیعی، سیتز بث، کمپرس آب گرم، پاشویه، دستکش‌های اصطکاکی سرد، بخور، کمپرس متناوب سرد و گرم و استنشاق بخار، ، کمپرس آب سرد، نوار پیچ کردن بدن، ملحفه پیچ کردن بدن به صورت مرطوب و استفاده از نمک میشود اشاره کرد

همچنین باید اشاره کرد که اگر  در زانو به دلیل مشکلات مربوط به گردش خون یا عفونت در مفاصل است از دوش مالش سرد استفاده  میشود به اینصورت که یک پارچه را در آب سرد خیس کرده و با فشار و سرعت روی مفصل زانو بکشید ایتن روش تا حدودی می تواند در درد زانو کمک کند.

دوش گرفتن برای رفع درد زانو

دوش‌های ملایم با سطل آب یا شلنگ انجام می‌شود. آب نباید پاشیده شود بلکه باید به آرامی روی پوست روان شود. جریان آب همیشه باید از اطراف به سمت قلب هدایت شود. پس از اتمام دوش، آب اضافه را خشک کرده، لباس بپوشید و تمرینات ورزشی را انجام دهید. انواع مختلفی از دوش گرفتن وجود دارد که ما در اینجا مورد دوش زانو را شرح می‌دهیم:

دوش زانو برای بهبود درد زانو چگونه است؟

جریان آب از سمت انگشت کوچک پای راست، در امتداد قسمت بیرونی ساق پا به سمت زانو جریان می‌یابد سپس از سمت داخل ساق پا به سمت پا بر می‌گردد. این فرایند برای پای چپ هم تکرار می‌شود. این روش برای درمان سر درد، میگرن، فشار خون پایین، بی‌خوابی، کوفتگی و درمان رگ‌های واریسی هم مفید است. این درمان بر دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی تأثیر داشته و آسیب‌های عروقی را هم دفع می‌کند. این روش درمانی نباید برای عفونت‌های ادراری، مثانه تحریک‌پذیر، سیاتیک یا در زمان قاعدگی انجام شود.

آب‌درمانی زانو چگونه به درمان مشکلات مفصلی و استخوانی کمک می‌کند؟

در آب در مانی از خواص آب که موجب محافظت از مفاصل می‌شوند میشود به  خاصیت شناوری، فشار هیدرواستاتیک و مقاومت آب می توان  اشاره کرددر فشار هیدرو استاتیک به اینصورت است که فشاری که آب بر بدن وارد می‌کند موجب کاهش تورم مفاصل شده و به پیشگیری یا کاهش درد پس از ورزش نیز کمک می‌کند و در خاصیت شناوری آب بیشتر وزن بدن را تحمل می‌کند بنابراین فشار ناچیزی روی مفاصل زانو یا هر کدام از مفاصل تحمل‌کننده‌ی وزن وارد می‌شود به همین خاطر کمک شایانی به کاهش درد زانو کمک کند.

کدام گام ها برای آب درمانی  موثر است؟   

در آب درمانی اگر شما به دیابت مبتلا هستید از گرم کردن پاهای خود اجتناب کنید. همچنین از روش‌هایی که باعث گرم شدن بدن می‌شود مانند ملحفه پیچی هم جدا خودداری کنید

در آب درمانی  باید دقت داشت که  حمام گرم و طولانی و سونا برای افراد مبتلا یه دیابت یا ام اس، زنان باردار یا هر کسی که فشار خون بالا یا پایین غیر طبیعی دارد توصیه نمی‌شود.

متخصصان در آب درمانی  برای زانو توصیه می کنند که ممکن است افراد مسن و خردسالان از گرمای زیاد رنج ببرند، بنابراین درمان‌هایی که در آن تمام بدن به مدت طولانی باید گرم شود نظیر سونا یا حمام آب گرم برای این افراد مناسب نیست

در آب  برای درمانی زانو در  صورتی که شما مستعد ابتلا به بیماری‌های مثانه بوده یا مبتلا به التهاب رکتوم هستید از حمام پای سرد (پاشویه سرد) خودداری کنید. همچنین افرادی که از درد سیاتیک، التهاب لگن یا روماتیسم در انگشتان یا مچ پا رنج می‌برند نباید از حمام پای سرد  در آب درمانی زانواستفاده کنند

کاربردهای آب درمانی برای درمان مشکلات زانو

مزایای بالقوه اب درمانی برای زانو عبارتند از :

۱-استئوآرتریت

طبق تحقیقات  ورزش کردن در آب ممکن است تاثیر کوتاه مدتی در تسکین درد، ناتوانی و ارتقاء کیفیت زندگی داشته باشد.

۲-ریکاوری بدن پس از فعالیت ورزشی

غوطه‌ور شدن در اب سرد و اب درمانی با اب سرد و گرم ( متضاد) ممکن است به بهبود برخی مشکلات خاص پس از تمرینات تیم‌های ورزشی کمک کند.

۳-آرتریت روماتوئید

آب درمانی در کنار استفاده از داروهای مرسوم ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد.

۴-پس از عمل تعویض مفصل زانو

* شناور شدن در آب وزن بدن را کاهش داده و باعث می‌شود بیمار بتواند پس از جراحی راحت‌تر در آب راه برود و حرکات ورزشی مانند اسکات، لانژ یا تمرینات با استپ را انجام دهد.
*فشار هیدرواستاتیک آب تاثیر مثبتی بر کاهش تورم زانو دارد که به نوبه خود باعث می‌شود تا محدوده حرکتی بیشتر شده و درد کاهش یابد.
* تاثیر مثبت دیگر شامل تسکین درد ناشی از اثر آرام سازی آب گرم و سرکوب سیستم عصبی سمپاتیک به خاطر قرار گرفتن در زیر آب است.
* احساس قرار گرفتن در آب همچنین می‌تواند حس مکان‌یابی بدن را افزایش دهد که خود باعث بهبود احساس تعادل و اعتماد به نفس می‌شود.
*اب درمانی با افزایش اعتماد به نفس و کاهش درد، باعث می‌شود بیماران بتوانند آزادانه‌تر حرکت کنند، که این خود اغلب موجب کاهش ترس و اضطراب ناشی از عمل جراحی اخیرشان می‌شود. این مساله از این جهت که رفتارها و حرکات فرد در مراحل اولیه دوران نقاهت، در نتایج بلند مدت نقش اساس دارند نیز موثر است.

آب درمانی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

بیماری‌ها و شرایط خاصی وجود دارند که ممکن است نتوانید به خاطر آن‌ها آب‌ درمانی کنید. اگر هر یک از مشکلات زیر را داشتید، حتما فیزیوتراپیست خود را مطلع نمایید:
• وجود عفونت یا زخم در پوست
• ویروس یا مشکلات معده
• بالا رفتن درجه حرارت بدن
• فشار خون بالا یا پایین
•مشکلات تنفسی
• بیماری کلیه‌ای که نیاز به دیالیز دارد
• مشکلات آنژین یا مشکلات قلبی
• بی اختیاری
• عفونت قفسه سینه
• حساسیت به کلر
• دیابت کنترل نشده، آسم یا صرع

 

نقش آب درمانی در زانو درد

آب درمانی زانو  روشی درمانی است که در کنار فیزیوتراپی در منزل زانو  و کاردرمانی از آن استفاده می شود. هدف از آب درمانی در درمان زانو درد کاهش درد بیمار و افزایش دامنه حرکات مفاصل و قدرت اندام با استفاده از آب است.
آب درمانی زانو با کم کردن فشار بر مفاصل بعلت غوطه ور شدن در آب جزو بهترین درمان ها بخصوص در مراحل اولیه می باشند.

در مبتلایان به آرتروز با تحلیل عضلات درد شدت می‌یابد و افرادی که دچار آرتروز زانو هستند، به علت تحلیل رفتن عضلات داخلی زانو و شدت درد در اثر بی‌حرکتی، فشار بر روی مفصل زانو افزایش می یابد و این افزایش فشار، موجب آسیب مفصلی و درد بیشتر می‌شود.

انجام حرکات ورزشی مناسب در آب که آب درمانی گفته می‌شود، خصوصا راه رفتن در آب، به علت کاهش فشار بر روی زانو، نقش بسزایی در تقویت عضلات زانو و کاهش درد دارد. درد زانو از مشکلات شایعی است که در سنین مختلف با عللی متفاوت بروز می‌کند و تقویت عضلات زانو به میزان قابل توجهی، درد زانو را کاهش می‌دهد

 

هنگام انجام آب درمانی به چه وسیله‌ای احتیاج است؟

مواردی که لازم است برای آب درمانی به   همراه خود داشته باشید به شرح زیر است:

  • لباس مخصوص شنا
  • حوله
  • داروهایی و وسیله‌های درمانی که هنگام تمرین باید استفاده کنید.

 

شنا و زانو درد

به طور کلی ورزشهای داخل آب و آب درمانی با کم کردن فشار بر مفاصل بعلت غوطه ور شدن در آب جزو بهترین درمانها بخصوص در مراحل اولیه درد می باشند.

انجام حرکات ورزشی مناسب در آب که آب درمانی گفته می‌شود، خصوصا راه رفتن در آب، به علت کاهش فشار بر روی زانو، نقش بسزایی در تقویت عضلات زانو و کاهش زانو درد دارد. این عارضه از مشکلات شایعی است که در سنین مختلف با عللی متفاوت بروز می‌کند و تقویت عضلات زانو به میزان قابل توجهی، زانو درد را کاهش می‌دهد.

در مبتلایان به آرتروز با تحلیل عضلات درد زانو شدت می‌یابد و افرادی که دچار دردزانو هستند، به علت تحلیل رفتن عضلات داخلی زانو و شدت درد در اثر بی‌حرکتی، فشار بر روی مفصل زانو افزایش می یابد و این افزایش فشار، موجب آسیب مفصلی و زانو درد بیشتر می‌شود.

اگر با شنا کردن نمی دانید، انجام حرکات ناهماهنگ باعث بدتر شدن زانو درد می شود. بهتر است به راه رفتن و انجام ورزشهای کششی در استخر بپردازید.  راه رفتن به چهار طرف جلو، عقب و پهلوها به تقویت اکثر عضلات زانو و بهبود تعادل کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =